„Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach”
Wstęp
Książka jest jednym z najważniejszych środków oddziaływania na osobowość dziecka. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród najmłodszych jest bardzo ważne, gdyż kontakt z lekturą ma ogromny wpływ na rozwój intelektualny i psychiczny człowieka. Dziś w dobie komputerów i telewizji, szczególnie ważne staje się kształtowanie w człowieku nawyku i potrzeby obcowania z książką. Obok rodziny, która jako pierwsza zaszczepia zainteresowania czytelnicze dziecku, bardzo ważną rolę w tym zakresie odgrywa szkoła. Dziecko sięgając po książkę, oczekuje, że spełni ona pokładane w niej nadzieje, zaspokoi potrzeby i oczekiwania. Badania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży dowodzą, że liczba wypożyczeń w bibliotekach szkolnych stale maleje. Książkę coraz częściej zastępuje adaptacja filmowa, bryk czy ściąga. Co zatem należy robić, jeśli bibliotekarze, nauczyciele i rodzice biją na alarm z powodu malejącej liczby czytelników szkolnych bibliotek, jeśli kontakt z książką bardzo często ogranicza się do zadanych, obowiązkowych lektur? Jak konkurować z mass mediami, które są obecnie głównymi źródłami informacji, szczególnie z telewizją, czy popularnymi grami komputerowymi? Czy warto trudzić się, by przyciągnąć ucznia do książki? Na pewno warto, chociażby ze względu na rolę książki, która wzmacnia w człowieku to, co najlepsze, jest ważnym elementem samorozwoju człowieka.
Niniejszy projekt stwarza uczniowi szansę poznawania świata książki i rozwoju zainteresowań czytelniczych. Pozwala nauczycielom, wychowawcom, bibliotekarzom, wspólnie pracować nad wychowaniem do czytania. Pomocny w tym będzie księgozbiór biblioteki szkolnej wzbogacony w ostatnim czasie o książki atrakcyjne dla dzieci i młodzieży zakupione z funduszy projektu ,,Książki naszych marzeń” oraz Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Realizacja projektu odbywać się będzie w okresie od października 2016 roku do czerwca 2017 roku. Projekt obejmował będzie wszystkie oddziały w naszej szkole.
Cele projektu
Cel główny:
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów
- Promocja literatury i czytelnictwa wśród uczniów.
Założeniem projektu jest rozbudzenie motywacji do czytania; poznanie konkretnych pozycji książek, lektur, zagadnień bibliotecznych; rozwijanie aktywności i ciekawości związanej ze światem książki; rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie; wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego dzieci.
Cele szczegółowe:
- zachęcanie uczniów do sięgania po literaturę piękną i książki popularnonaukowe,
- poprawa stanu czytelnictwa w szkole,
- rozwijanie wyobraźni dziecięcej, odwoływanie się do dziecięcych uczuć i wrażliwości,
- przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów,
- doskonalenie umiejętności językowych,
- wyrabianie nawyków pożytecznego spędzania wolnego czasu,
- wspomaganie rozwoju emocjonalnego, dostarczanie pozytywnych przeżyć, budowanie poczucia własnej wartości, uczenie wartości moralnych,
- zapobieganie uzależnieniom od telewizji i komputerów,
- rozwijanie zainteresowań – literackich, przyrodniczych, geograficznych, itp.,
- poznanie historii pisma, materiałów pisarskich, form książki, urządzeń służących komunikacji i ich roli w rozwoju cywilizacji,
- uświadomienie rodzicom roli książki i nawyku czytania w procesie edukacji i życiu dziecka.
Metody:
- słowna (pogadanka, opis, opowiadanie, posługiwanie się książką)
- oglądowa (pokaz, ilustracje, książka, obraz)
- praktyczna (pytania, prace techniczne)
Zadania |
Sposób realizacji |
Termin |
Odpowiedzialni |
Opracowanie projektu |
Zebranie propozycji od nauczycieli. Opracowanie i napisanie projektu przez koordynatorów: pani Barbara Kowalska, Pani Bożena Wyrwoł i pania Lucynę Matyja. |
IX 2016 |
L.Matyja B.Wyrwoł B.Kowalska |
Ogłoszenie projektu na zebraniu rady pedagogicznej |
Na posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawienie projektu: celu, zadań, sposobu realizacji, terminów i odpowiedzialnych |
X 2016 |
L.Matyja, B.Wyrwoł B.Kowalska |
Pasowanie na czytelników uczniów klas pierwszych. |
Zorganizowanie uroczystego pasowania na czytelników uczniów klas 1a i 1b. Przeprowadzenie lekcji wprowadzających uczniów klas pierwszych do korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej: wprowadzenie nazewnictwa (biblioteka, wypożyczanie książek itp.), zapoznanie z regulaminem biblioteki, układem książek na półkach, zasadami wypożyczania. |
I 2017 |
L.Matyja E.Ostrowska U.Lech I.Malcharek |
,,W krainie baśni, bajek i bajeczek”. |
Wizyty w bibliotece szkolnej uczniów klas pierwszych. Gry i zabawy czytelnicze z wykorzystaniem księgozbioru dla najmłodszych. |
Wg harmonogramu |
L.Matyja U.Lech I.Malczarek |
,,Misiolandia” |
Impreza czytelnicza z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia dla uczniów klas pierwszych. Prezentacja książek, bajek, których bohaterem jest miś. Zapoznanie dzieci z historią pluszowego misia. Gry i zabawy o misiach. Wykonanie prac plastycznych
|
XI 2016 |
E. Ostrowska
|
Akcja ,,Czytam 20 minut dziennie – codziennie” |
Systematyczne czytanie książek w domu przez uczniów klas drugich i trzecich – 20 minut dziennie codziennie . Systematyczne wypożyczanie książek w bibliotece szkolnej, miejskiej lub korzystanie z księgozbioru własnego. Zaznaczanie na indywidualnym wykresie lub w notesiku czasu przeznaczonego na codzienne czytanie. Zaangażowanie rodziców uczniów klas drugich i trzecich. Przeprowadzenie konkursów klasowych – podsumowanie czasu przeznaczonego na czytanie |
X,XI 31.X i 30.XI 2016 |
Wychowawcy klas II: J.Górecka, B.Niezręcka, I.Kisała, M.Kraczla, B.Kusak, M.Bywalec-Kopycka, Wychowawcy klas III: B.Szostek E.Górniok B.Wyrwoł B.Beker-Kołodziej B.Niezręcka |
Konkurs Pięknego Czytania ,,Czytam! Lubię to! |
Zorganizowanie konkursu klasowego – klasy I, II i III. Wyłonienie zwycięzców klasowych. Zorganizowanie szkolnego konkursu dla uczniów klas I,II i III. Udział w międzyszkolnym Konkursie Pięknego Czytania w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lędzinach.
|
V 2017 |
Wychowawcy klas I: U.Lech I.Malcharek Wychowawcy klas II: J.Górecka B.Niezręcka I.Kisała M.Kraczla B.Kusak M.Bywalec-Kopycka Wychowawcy klas III: B.Szostek E.Górniok B.Wyrwoł B.Beker-Kołodziej B.Niezręcka Koordynator M.Kraczla |
Wycieczki do Miejskiej Biblioteki Publicznej. |
Wyjście do Miejskiej Biblioteki Publiczne w Lędzinach uczniów klas I-III. Zapoznanie z księgozbiorem biblioteki. Udział w imprezach organizowanych przez MBP. |
Wg harmonogramu |
Wychowawcy klas I-III |
Klasowe kąciki czytelnicze ,,Moje ulubione książeczki” |
Założenie klasowego kącika książki. Zbieranie informacji o ulubionych książkach. Reklama książki.
Wykonanie gazetek klasowych z tytułami ulubionych książek ,,To warto przeczytać”. Comiesięczne uzupełnianie tych gazetek. Uwzględnienie tytułów książek zakupionych w ramach projektu ,,Książki naszych marzeń ” i Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dostępnych w bibliotece szkolnej. |
X 2016 Raz w miesiącu |
Wychowawcy klas I: U.Lech I.Malcharek Wychowawcy klas II: J.Górecka B.Niezręcka I.Kisała M.Kraczla B.Kusak M.Bywalec-Kopycka Wychowawcy klas III: B.Szostek E.Górniok B.Wyrwoł B.Beker-Kołodziej B.Niezręcka |
Budowa Ksiązki |
Zajęcia w bibliotece dla uczniów klas drugich – ,,Budowa książki”.
|
X 2016 |
L.Matyja Wychowawcy klas II: J.Górecka B.Niezręcka I.Kisała M.Kraczla B.Kusak M.Bywalec-Kopycka Wychowawcy klas |
Katalog ilustrowany |
Przeprowadzenie zajęć w bibliotece szkolnej ,,Katalog ilustrowany” z uczniami klas III przy wykorzystaniu księgozbioru zakupionego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa . Wykonanie kart do katalogu ilustrowanego. Prezentacja katalogu w bibliotece
|
II 2017 |
L.Matyja Wychowawcy klas III: B.Szostek E.Górniok B.Wyrwoł B.Beker-Kołodziej B.Niezręcka
|
Konkurs recytatorski na poziomie klas I-III |
Zorganizowanie konkursu recytatorskiego ,,Powitanie wiosny” na szczeblu klasowym. Zorganizowanie szkolnego konkursu recytatorskiego. Udział w międzyszkolnym konkursie recytatorskim w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lędzinach. |
III 2017 21.III. 2017
|
Wychowawcy klas I: U.Lech I.Malcharek Wychowawcy klas II: J.Górecka B.Niezręcka I.Kisała M.Kraczla B.Kusak M.Bywalec-Kopycka Wychowawcy klas III: B.Szostek E.Górniok B.Wyrwoł B.Beker-Kołodziej B.Niezręcka Koordynator U.Lech, Matyja, E.Kicińska |
Poranki czytelnicze |
Codzienne czytanie dzieciom młodszym krótkich wierszy, opowiadań przed rozpoczęciem zajęć z uwzględnieniem zainteresowań uczniów. Wykorzystanie książek z klasowych kącików czytelniczych, zbiorów własnych i biblioteki.
|
codziennie |
Wychowawcy klas I,II,III: U.Lech I.Malcharek J.Górecka B.Niezręcka I.Kisała M.Kraczla B.Kusak M.Bywalec-Kopycka I B.Szostek E.Górniok B.Wyrwoł B.Beker-Kołodziej B.Niezręcka |
Wywiad ,,Co czytałem gdy miałem 12 lat” |
Przeprowadzenie przez uczniów klas VIa, VIb i VI c wywiadu z rodzicami lub babcią dziadkiem na temat książek jakie czytali gdy byli mali. Umieszczenie najciekawszych relacji na tablicy w holu szkoły. Wystawa w bibliotece książek, które czytali rodzice, dziadkowie. |
X/XI 2016 |
B. Kowalska G.Haładaj G.Malina J.Otkowicz- Kmiecik L.Matyja |
,,Księga Zyczeń czytelników” |
Sondaż czytelniczy z udziałem uczniów naszej szkoły ,,Jakie książki chciałbym mieć w bibliotece szkolnej.” Założenie ,,Księgi Życzeń Czytelników”. Księga dostępna będzie w bibliotece szkolnej. |
X-XII 2016 |
Samorząd uczniowski OpiekunSU K.Kupczyk E.Ostrowska |
,,Warto przeczytać” |
Wykonanie przez uczniów klas IV-VI plakatów zachęcających do przeczytania wybranych przez nich książek. Prezentacja plakatów na gazetkach klasowych.
|
X-XII 2016 |
Wychowawcy klas IVa, IVb, IVc. Wychowawcy klas Va, Vb, VB Wychowawcy klas VIa, VIb, VIc, VId |
Zdobywamy wiedzę o książce i jej historii. |
Przeprowadzenie lekcji na temat historii książki. Wykonanie prac tematycznych – wyeksponowanie ich na wystawie. |
X, XI |
K. Kupczyk |
Projektujemy okładkę do ksiązki |
Wykonanie okładki do książki dowolną techniką. Uczniowie klas IV i V. Umieszczenie prac na tablicy w holu szkoły i na stronie internetowej. |
X 2016 |
P.Czerniak |
Odkrywamy tajemnice przyrody |
Wyszukiwanie ciekawostek przyrodniczych i ekologicznych w czasopismach przez uczniów klas czwartych. Zajęcia w bibliotece: poznajemy książki popularnonaukowe, słowniki, encyklopedie o tematyce przyrodniczej. Sporządzenie ,,Książeczki Ciekawostek Przyrodniczych”. Udostępnienie w bibliotece szkolnej.
|
X,XI, XII 2016 |
B.Smuda I.Borys L.Matyja |
Bajkoterapia |
Prowadzenie zajęć z bajkoterapii dla uczniów mających trudności edukacyjne i emocjonalne. |
Raz w miesiącu
|
K. Pakuła-Krochmal |
List do ulubionego autora książek. |
Uczniowie klas piątych na lekcji języka polskiego piszą list prywatny do ulubionego autora książek z prośbą o napisanie interesującej ich książki. Uczniowie klas szóstych piszą list oficjalny do ulubionego autora książek z prośbą o napisanie interesującej ich książki. Wystawa najciekawszych prac. |
II półrocze |
Nauczyciele języka polskiego: B.Kowalska, G.Haładaj G.Malina J.Otkowicz- Kmiecik |
Makieta dworku Bejgoła |
Projekt w wykonaniu uczniów klas szóstych, na podstawie książki Kornela Makuszyńskiego ,,Szatan z siódmej klasy”. Wystawa najładniejszych prac. |
I półrocze |
J.Otkowicz- Kmiecik, B.Kowalska |
Portret przyjaciela z Narnii |
Wykonanie przez uczniów klas piątych portretu wybranej postaci z książki C.S. Lewisa ,,Opowieści z Narnii” Wystawa najładniejszych prac |
I półrocze |
B.Kowalska G.Haładaj, G.Malina
|
Lekcja Kleksografii |
J. Brzechwa ,,Akademia Pana Kleksa”- układanie wierszyków – rymowanek. Uczniowie klas czwartych. Ekspozycja na gazetkach. |
I półrocze |
B.Kowalska G.Haładaj, G.Malina |
Tajemniczy ogród |
Wykonanie przez uczniów klas piątych prac pisemnych opisujących tajemniczy ogród na podstawie książki F.H.Burnett ,,Tajemniczy ogród”. |
II półrocze |
B.Kowalska G.Haładaj, G.Malina
|
,,W pustyni i w puszczy” konkurs czytelniczy |
Konkurs czytelniczy na podstawie powieści H.Sienkiewicza ,,W pustyni i w puszczy”. Konkurs szkolny i powiatowy. |
XI 2016 |
G.Malina |
Konkurs recytatorski na poziomie klas IV-VI. |
Zorganizowanie konkursu recytatorskiego ,,Powitanie wiosny” na szczeblu klasowym. Zorganizowanie szkolnego konkursu recytatorskiego. Udział w międzyszkolnym konkursie recytatorskim w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lędzinach. |
III 2016
21.III. 2016 |
Wychowawcy klas IV-VI Koordynatorzy: B.Kowalska L.Matyja E.Kicińska
|
Konkurs na komiks dla uczniów klas V-VI. |
„Interpunkcja, ortografia – bohaterami komiksu.” – wykonanie pracy w formie komiksu. Wyłonienie zwycięzców. Przydzielenie nagród. Prace udostępnione będą w Bibliotece szkolnej. |
IV Z017 |
B.Kowalska G.Haładaj, G.Malina |
Konkurs Pięknego Czytania na poziomie klas IV-VI. |
Zorganizowanie szkolnego konkursu dla uczniów klas IV-VI. Wyłonienie zwycięzców. Udział w międzyszkolnym Konkursie Pięknego Czytania w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Lędzinach.
|
V 2017 |
L.Matyja B.Kowalska E.Kicinska |
Konkurs biblijny |
Zorganizowanie konkursu biblijnego ,,Ewangelia według św. Mateusza” dla uczniów klas IV-VI.na szczeblu szkolnym. Wyłonienie zwycięzców. Udział w konkursie rejonowym. |
X,XI |
M.Folkert , D.Juda |
Matematyczne zadania |
Wymyślanie przez uczniów klas V i VI matematycznych zadań tekstowych tematycznie związanych z książką. Wykonanie zbioru zadań tematycznie związanych z książką. Wykorzystanie tych zadań na lekcjach – wymiana między klasami. |
Cały rok |
B.Trzcińska B.Szostek M.Sobczyk |
Piosenki o książkach |
Nauczenie piosenki Jacka Cygana ,,Cała Polska czyta dzieciom z wieczora i z rana” lub piosenki Fasolek – ,,W bibliotece z książką na półkach trąbią słonie, kuka kukułka. |
II półrocze |
G.Głodek |
Detektywistyczne łamigłówki Lassego i Mai. |
Konkurs czytelniczy na podstawie serii książek M.Widmark, H.Willis – Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai, dla chętnych uczniów z klas III – VI. Wyłonienie zwycięzców. |
III 2017 |
L.Matyja |
Uczeń jako odbiorca kultury |
Tworzenie przez uczniów prezentacji multimedialnej na temat wybranej przez siebie tematyki dotyczącej teatru, filmu, książki lub muzyki. Zdobyte na lekcjach języka polskiego informacje uczniowie wykorzystują do wykonania prezentacji w programie Power point.
|
V/VI 2017 |
B.Żądło E.Górniok A.Truty B.Wyrwoł
|
Zajęcia dla dzieci ze świetlicy szkolnej. |
Zorganizowanie w bibliotece zajęć czytelniczych, gier, zabaw dla dzieci przebywających na świetlicy szkolnej. Zebranie prac plastycznych założenie teczki „Nasze prace”. |
X 2016 –VI2017 |
L.Matyja E.Ostrowska |
Podsumowanie projektu |
Apel z udziałem wszystkich uczniów wraz z wręczeniem nagród, dyplomów itp.: – ekspozycja plakatów, prac plastycznych, matematycznych zbiorów zadań, komiksów prac pisemnych, listów i innych prac, – obejrzenie prezentacji multimedialnych na temat teatru, filmu, książki i muzyki, – przedstawienie zwycięzców konkursu biblijnego „Ewangelia według św. Mateusza”, – przedstawienie zwycięzców konkursu czytelniczego ,,Detektywistyczne łamigłówki Lassego i Mai”, – zaprezentowanie zwycięzców konkursu recytatorskiego, – Zaprezentowanie Mistrzów Pięknego Czytania, – zaśpiewanie piosenki „Cała Polska czyta dzieciom z wieczora i z rana” lub piosenki Fasolek – ,,W bibliotece z książką na półkach trąbią słonie, kuka kukułka. |
VI 2017 |
Koordynatorzy projektu oraz nauczyciele odpowiedzialni za poszczególne zadania. |
Ewaluacja:
- Obserwacja przez nauczycieli poziomu aktywności uczniów na zajęciach przeprowadzonych w ramach projektu
- przeprowadzenie ankiety na temat czytelnictwa.
KOORDYNATORZY PROJEKTU: Lucyna Matyja, Barbara Kowalska, Bożena Wyrwoł i Beata Kusak.
W realizacji projektu biorą udział nauczyciele języka polskiego, historii, religii, przyrody, muzyki, zajęć komputerowych, psycholog szkolny, nauczyciele świetlicy, biblioteki szkolnej oraz wychowawcy.