|
„Wyrównywanie
szans edukacyjnych uczniów szkoły podstawowej nr 1 i
gimnazjum nr 2 z gminy Lędziny”
w ramach Priorytetu IX, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych
uczniów z grup
o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług
edukacyjnych POKL
Beneficjentem programu jest
Gmina Lędziny.
Projekt skierowany jest dla
uczniów Szkoły Podstawowej z O.I. nr 1 im K. Miarki w Lędzinach i Gimnazjum
nr 2 im. Gustawa Morcinka w Lędzinach.
Okres realizacji projektu od
01 grudnia 2009r. do 30 czerwca 2010r.
Celem projektu jest:
·
zwiększenie u uczniów wiedzy z
przyrody, matematyki a także podniesienie kompetencji w zakresie języka
angielskiego przy wykorzystaniu technologii informatycznej,
·
zwiększenie u uczniów motywacji
do nauki,
·
zwiększenie u uczniów poczucia
wartości siebie,
·
podniesienie jakości usług
edukacyjnych,
·
wyrównanie szans edukacyjnych
uczniów w tym uczniów niepełnosprawnych,
Warunkiem udziału dziecka w
zajęciach było złożenie deklaracji przez rodziców, a następnie przystąpienie
uczniów do testu kompetencji. Do projektu zakwalifikowanych zostało 82 uczniów
klas IV – VI spełniających kryteria rekrutacji. Uczniowie pracują w grupach
10 – osobowych. Zajęcia „Zaprzyjaźnij się z matematyką”(4 grupy),
„Przyroda wokół Ciebie” (3 grupy) oraz język angielski z wykorzystaniem
platformy on - line w sali komputerowej (4 grupy) prowadzone są przez
nauczycieli zatrudnionych w szkole i lektora Szkoły Językowej EMPIK w
Katowicach. Spotkania mają miejsce codziennie od poniedziałku do piątku w
godzinach popołudniowych, a w soboty od rana.
Wszystkie zajęcia cieszą
się dużym zainteresowaniem. Są uczniowie, którzy biorą udział we
wszystkich typach zajęć.
Uczestnicy projektu
skorzystają z bezpłatnych podręczników i pomocy dydaktycznych.
Sprawozdanie
z realizacji projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkoły
podstawowej nr 1 i gimnazjum nr 2 z gminy Lędziny” w ramach Priorytetu IX,
Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o
utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług
edukacyjnych POKL
Projekt był realizowany zgodnie z założonymi celami i zadaniami. Tematyka zajęć została dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów tak, aby w sposób dla nich atrakcyjny i ciekawy ułatwić przyswajanie słownictwa, zasad gramatycznych i pisowni na zajęciach języka angielskiego. Uczniowie chętnie brali udział w grach i zabawach anglojęzycznych oraz na platformie internetowej. Na zajęciach z matematyki oraz przyrody uczniowie rozwijali sprawność rachunkową, dokonywali analizy zadań matematycznych, ćwiczyli pamięć, wyrabiali nawyk sprawdzania uzyskanych rozwiązań, kształtowali umiejętność określania kierunków geograficznych, zmianę skali liczbowej na mianowaną. Chętnie brali udział w ćwiczeniach terenowych. Uczestnicy zajęć pracowali różnymi metodami, wykorzystując szereg pomocy i środków dydaktycznych otrzymanych z projektu, co czyniło zajęcia atrakcyjnymi.
Prowadzący zajęcia
prowadzili dokumentację w formie dzienników zajęć zgodną z nadzorem
pedagogicznym w szkole. Szkoły starały się promować projekt w całej społeczności
szkolnej i lokalnej. Rozdawano ulotki dotyczące projektu, umieszczano
informacje na tablicach dla rodziców.
Mocne strony projektu:
§ Bardzo systematyczne i właściwe prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli.
§ Zakup wielu materiałów i pomocy dydaktycznych przydatnych w pracy dydaktycznej na zajęciach z projektu.
§ Duże zaangażowanie ze strony nauczycieli, uczniów.
§ Była duża frekwencja na spotkaniach. .
§ Zapewnienie warunków rozwoju uczniom zagrożonym porażką dydaktyczną, wzmocnienie samooceny i motywacji u uczniów.