Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkoły podstawowej nr 1 i gimnazjum nr 2 z gminy Lędziny

w ramach Priorytetu IX, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych POKL

Beneficjentem programu jest Gmina Lędziny.

Projekt skierowany jest dla uczniów Szkoły Podstawowej z O.I. nr 1 im K. Miarki w Lędzinach i Gimnazjum nr 2 im. Gustawa Morcinka w Lędzinach.
Okres realizacji projektu od 01 grudnia 2009 r. do 30 czerwca 2010 r.

Celem projektu jest:

  • zwiększenie u uczniów wiedzy z przyrody, matematyki a także podniesienie kompetencji w zakresie języka angielskiego przy wykorzystaniu technologii informatycznej,
  • zwiększenie u uczniów motywacji do nauki,
  • zwiększenie u uczniów poczucia wartości siebie,
  • podniesienie jakości usług edukacyjnych,
  • wyrównanie szans edukacyjnych uczniów w tym uczniów niepełnosprawnych.

Warunkiem udziału dziecka w zajęciach było złożenie deklaracji przez rodziców, a następnie przystąpienie uczniów do testu kompetencji. Do projektu zakwalifikowanych zostało 82 uczniów klas IV – VI spełniających kryteria rekrutacji. Uczniowie pracują w grupach 10 – osobowych. Zajęcia „Zaprzyjaźnij się z matematyką”(4 grupy), „Przyroda wokół Ciebie” (3 grupy) oraz język angielski z wykorzystaniem platformy on - line w sali komputerowej (4 grupy) prowadzone są przez nauczycieli zatrudnionych w szkole i lektora Szkoły Językowej EMPIK w Katowicach. Spotkania mają miejsce codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych, a w soboty od rana.

Wszystkie zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem. Są uczniowie, którzy biorą udział we wszystkich typach zajęć.

Uczestnicy projektu skorzystają z bezpłatnych podręczników i pomocy dydaktycznych.


Sprawozdanie z realizacji projektu „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkoły podstawowej nr 1 i gimnazjum nr 2 z gminy Lędziny” w ramach Priorytetu IX, Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych POKL

Projekt był realizowany zgodnie z założonymi celami i zadaniami. Tematyka zajęć została dostosowana do potrzeb i możliwości uczniów tak, aby w sposób dla nich atrakcyjny i ciekawy ułatwić przyswajanie słownictwa, zasad gramatycznych i pisowni na zajęciach języka angielskiego. Uczniowie chętnie brali udział w grach i zabawach anglojęzycznych oraz na platformie internetowej. Na zajęciach z matematyki oraz przyrody uczniowie rozwijali sprawność rachunkową, dokonywali analizy zadań matematycznych, ćwiczyli pamięć, wyrabiali nawyk sprawdzania uzyskanych rozwiązań, kształtowali umiejętność określania kierunków geograficznych, zmianę skali liczbowej na mianowaną. Chętnie brali udział w ćwiczeniach terenowych. Uczestnicy zajęć pracowali różnymi metodami, wykorzystując szereg pomocy i środków dydaktycznych otrzymanych z projektu, co czyniło zajęcia atrakcyjnymi.

Prowadzący zajęcia prowadzili dokumentację w formie dzienników zajęć zgodną z nadzorem pedagogicznym w szkole. Szkoły starały się promować projekt w całej społeczności szkolnej i lokalnej. Rozdawano ulotki dotyczące projektu, umieszczano informacje na tablicach dla rodziców.

Mocne strony projektu:

  • Bardzo systematyczne i właściwe prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli.
  • Zakup wielu materiałów i pomocy dydaktycznych przydatnych w pracy dydaktycznej na zajęciach z projektu.
  • Duże zaangażowanie ze strony nauczycieli, uczniów.
  • Była duża frekwencja na spotkaniach.
  • Zapewnienie warunków rozwoju uczniom zagrożonym porażką dydaktyczną, wzmocnienie samooceny i motywacji u uczniów.

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 w Lędzinach | tel. 32 216-73-63 | spoi1@ledziny.pl