Profilaktyka

Wszawica u uczniów

Szanowni Rodzice! To nie jest wstydliwy problem. Wszawica jest chorobą, którą można skutecznie zwalczać!

Niestety, mimo osiągnięć cywilizacyjnych wciąż pojawia się w skupiskach ludzkich. Szczególnie narażone są na nią nasze dzieci. Zastosowanie się do zaleceń Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz szkolnych procedur pozwoli uniknąć rozprzestrzeniania się tej choroby w naszej szkole.
 
Na co zwrócić uwagę, czyli objawy wszawicy:

  • Swędzenie i zaczerwienie skóry głowy – szczególnie na linii włosów.
  • Częste drapanie głowy, uczucie pieczenia.
  • Grudki na skórze głowy (strupki od ukąszeń).
  • Szarobiałe kuleczki (gnidy) o wielkości około 1 mm widoczne u nasady włosów, które nie dają się strząsnąć – najczęściej na karku, skroniach, za uszami.
  • Przeczosy, czyli ranki powstające na skutek drapania się.

Co robić, jeśli na głowie dziecka pojawiły się wszy i/lub gnidy:

  • Poinformować wychowawcę lub bezpośrednio dyrektora o wszawicy zauważonej u dziecka.
  • Zastosować dziecku kurację dostępnymi w aptekach środkami przeciwko wszom. Należy dostosować się do zaleceń podanych przez producenta.
  • Z włosów dziecka ściągnąć wszystkie gnidy (bardzo ważne!).
  • Kurację należy także zastosować u pozostałych członków rodziny (z wyjątkiem dzieci do lat 3).
  • Po 7–10 dniach należy powtórzyć kurację preparatem przeciwko wszom.
  • Wyprać bieliznę pościelową, ręczniki, czapki, szaliki, poduszki, nakrycia na łóżka w temperaturze 60 st. C. Wszy i gnidy giną przy temperaturze 53,5 st.
  • Wszystkie grzebienie, szczotki i przedmioty służące do pielęgnacji włosów (a także gumki, spinki, opaski) dokładnie myć w gorącej wodzie z detergentem.
  • Odzież, zabawki i inne przedmioty, których nie można wyprać, należy zamknąć co najmniej na 2 tygodnie w szczelnej torbie foliowej. Po tym czasie wszy i gnidy zginą. Następnie przedmioty te należy dokładnie wytrzepać.
  • Poinformować rodziców dzieci, z którym stykało się dziecko poza szkołą, że doszło do zarażenia.

Nie należy: ukrywać choroby, szukać winnych, golić dziecku głowy, stosować preparatów dla zwierząt, krzyczeć na dziecko, wyśmiewać się z niego lub piętnować.

WAŻNA PROFILAKTYKA!
Jak postępować, aby chronić dziecko przed zarażeniem wszami:

  • Czesać i szczotkować dokładnie włosy.
  • Myć głowę co najmniej dwa, trzy razy w tygodniu.
  • Nie pożyczać przyborów higienicznych (grzebieni, szczotek).
  • Korzystać tylko ze swoich ręczników.
  • Nie korzystać z pożyczonych czapek, szalików i innych nakryć głowy.
  • Związywać lub spinać długie włosy (bardzo ważne)
  • Sprawdzać stan czystości głowy po pobycie na feriach, wycieczkach itp., a także po podróżach pociągiem, samolotem, autobusem.
  • W przypadku prośby ze szkoły o konieczności sprawdzania czystości głowy dziecka wykonywać to bardzo dokładnie i codziennie. Sprawdzać też czystość głów pozostałych domowników.

Podstawową zasadą profilaktyki jest stała, systematyczna kontrola czystości skóry i włosów dokonywana przez rodziców i natychmiastowa likwidacja gnid i wszy w przypadku ich zauważenia.

Na rodzicach spoczywa odpowiedzialność za prawidłową higienę i czystość dziecka.

Broszura informacyjna „Wszytko o wszawicy”Pobierz plik


Listopad miesiącem profilaktyki…

Jak rozmawiać z dzieckiem o alkoholu?
Alkohol jest częścią życia społecznego, dlatego wychowując dziecko, wcześniej czy później każdy rodzic stanie przed wyzwaniem związanym z rozmową na ten temat ze swoim dzieckiem. Chcemy, żebyście byli do niej przygotowani i mieli przekonanie, że jako rodzice macie ogromny wpływ na postawy dzieci związane z alkoholem.
Zapraszamy do lektury poradnika dla rodziców , który może stać się cennym wsparciem w zapobieganiu przedwczesnej inicjacji alkoholowej nastolatków, a także w wychowywaniu swoich dzieci do odpowiedzialnych postaw związanych z alkoholem. Niewątpliwie opracowanie to pomoże rodzicom nastolatków, którzy poszukują wsparcia dotyczącego tego, w jaki sposób poprowadzić rozmowę z dzieckiem na temat alkoholu, w jaki sposób znaleźć wspólny język oraz jakie argumenty mają szansę wpłynąć na kształtowanie pozytywnych postaw.

Zapraszam do lektury Magdalena Achtelik- Arndt


INFORMACJA NA TEMAT POTENCJALNYCH ZAGROŻEŃ ZWIĄZANYCH ZE STOSOWANIEM ELEKTRONICZNYCH PAPIEROSÓW

Na przestrzeni ostatnich lat pojawiły się nowe zagrożenia dla zdrowia publicznego, tzw. elektroniczne papierosy (e-papierosy). Są one postrzegane jako mniej szkodliwe, dlatego młodym ludziom wydają się szczególnie atrakcyjne.

E-papierosy oraz tytoń podgrzewany pozwalają ukryć nawyk palenia. Tym samym eliminują istotny czynnik chroniący młodzież przed sięganiem po papierosy, jakim jest strach przed wykryciem nałogu przez rodziców. Dlatego też w łatwy sposób otwierają furtkę do palenia papierosów w przyszłości.

Więcej informacjiPobierz plik


Gry komputerowe

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży 60% dzieci w wieku 4 – 14 lat używa komputera do grania, a 94% nastolatków w wieku 12-17 lat gra w gry wideo.

Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie. Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.

W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

Materiały na temat bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci dostępne są na stronie:

Poniżej informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych:

  • Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
  • Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
  • Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
  • Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
  • Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
  • Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
  • Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności. Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
  • Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

Bezpieczny internet

Serdecznie zapraszamy Państwa do lektury serii artykułów o kształtowaniu u dzieci świadomego i odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych.

https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/media-w-zyciu-rodzinnym