Prezydium Rady Rodziców w roku szkolnym 2021/2022:
Przewodniczący: Dagmara Spyra
Zastępca przewodniczącej: Wojciech Drab
Sekretarz: Anna Kołodziejczyk
Skarbnik: Agnieszka Kupczyk
Rada Rodziców – Szkoła Podstawowa z O.I. Nr 1 w Lędzinach:
Konto: ING Bank Śląski S. A. numer: 53 1050 1070 1000 0024 2478 5273
REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1
im. Karola Miarki w Lędzinach
§ 1
Rada Rodziców jest niezależnym samorządnym przedstawicielstwem rodziców uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach.
Rada Rodziców działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, postanowień Statutu Szkoły oraz niniejszego Regulaminu.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły
- Radzie Oddziałowej – należy przez to rozumieć trzech przedstawicieli rodziców (trójka klasowa) w klasie (oddziale)
- Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Rady Rodziców
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin działalności Rady Rodziców
§ 2
Cele i zadania Rady Rodziców.
Do podstawowych celów i zadań Rady Rodziców należy występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły, a w szczególności:
- pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji statutowych celów i zadań Szkoły,
- inicjowanie i prowadzenie wszelkich działań sprzyjających partnerskim kontaktom pomiędzy rodzicami i nauczycielami, opartym na wzajemnym szacunku, otwartości, zaufaniu i wspólnej trosce o dobro uczniów,
- występowanie do Dyrektora Szkoły i innych organów Szkoły oraz do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły,
- zatwierdzanie Programu Wychowawczego Szkoły,
- zatwierdzanie Programu Profilaktyki,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
- wnioskowanie do Dyrektora Szkoły o dokonanie oceny pracy każdego zatrudnionego w szkole nauczyciela ( na podstawie art. 6 a ust. 1 pkt 5 Karty Nauczyciela),
- Sporządzanie i przedstawianie opinii przy dokonywaniu przez Dyrektora oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu- zgodnie z art. 9 c ust. 6 i 7 Karty Nauczyciela
- przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydium Rady Rodziców,
- przygotowanie i przeprowadzenie wyboru przedstawiciela rodziców do udziału w pracach komisji konkursowej powoływanej przez organ prowadzący w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły,
- ochrona zbiorowych praw rodziców i zapewnienie im rzeczywistego wpływu na działalność szkoły oraz partnerskiego, podmiotowego traktowania przez pozostałe organy szkoły,
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i ustalanie zasad ich wydatkowania,
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym,
- inne działania, których zamierzeniem jest dobro społeczności szkolnej.
§ 3
Skład i struktura organów Rady Rodziców oraz sposób ich powoływania.
- Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców jest zebranie rodziców danej klasy (oddziału).
- Zebranie rodziców poszczególnych klas ( oddziałów) wybiera spośród siebie Radę Oddziałową, która składa się z trzech osób: przewodniczącego, sekretarza i skarbnika.
- Wybrani w wyborach tajnych przedstawiciele Rady Oddziałowej (po jednym przedstawicielu oddziału) tworzą Radę Rodziców.
- Organem przedstawicielskim i wykonawczym Rady Rodziców jest Prezydium Rady Rodziców, które liczy od 5 do 7 osób, wybranych w wyborach jawnych na pierwszym ogólnym zebraniu Rady Rodziców, przy aprobacie 2/3 głosów ogólnego zebrania Rady Rodziców.
- Prezydium Rady Rodziców dokonuje wyboru spośród siebie: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza, skarbnika oraz pozostałych członków Prezydium.
- Organem kontrolującym prawidłowość działania Rady Rodziców jest Komisja Rewizyjna, składająca się z trzech członków, wybranych przez zebranie ogólne Rady Rodziców w sposób określony w pkt. 4.
§ 4
- Zebranie ogólne Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej kompetencji.
§ 5
- Kadencja Rady Rodziców trawa jeden rok szkolny.
- W zebraniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor Szkoły.
- Do udziału w zebraniach Rady mogą być zapraszane przez Przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady, inne osoby, z głosem doradczym.
§ 6
- Zebranie Rady zwołuje Przewodniczący lub upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący Rady, z własnej inicjatywy oraz na zgłoszony Przewodniczącemu wniosek 1/3 Rad Oddziałowych lub Dyrektora Szkoły.
- Zebranie Rady zwołuje się co najmniej 1 raz na kwartał, w tym pierwsze we wrześniu każdego roku.
- O terminie i proponowanym porządku zawiadamia się członków Rady oraz Dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty, na minimum 14 dni przed planowanym terminem zebrania.
- W uzasadnionych przypadkach zawiadomienie, o którym mowa w ust.3, może być dokonane nie później na 1 dzień przed terminem zebrania (zebranie nadzwyczajne).
- Zawiadomienie o terminie zebrania polega na wskazaniu daty i godziny rozpoczęcia oraz dokładnego miejsca planowanego zebrania.
- Na wypadek braku quorum (minimalnej frekwencji) we wskazanym terminie zebrania, w zawiadomieniu, o jakim mowa w ust.5, może zostać wyznaczony drugi termin, nawet w tym samym dniu.
§ 7
Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi przewodniczący lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący Rady, przy pomocy Prezydium.
§ 8
Projekt porządku zebrania Rady może być uzupełniany po otwarciu o propozycje zgłaszane przez członków Rady oraz Dyrektora. Ta sama propozycja nie może być zgłaszana więcej niż jeden raz na jednym zebraniu.
§ 9
- Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem ust.2.
- Uchwała o rozwiązaniu Rady podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
- Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomijane są głosy „wstrzymujące”.
- Bezwzględna większość głosów jest to taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos łączną liczbę głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”
§ 10
- Uchwały Rady, z zastrzeżeniem ust.3, są podejmowane w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady głosują przez podniesienie ręki. Głosowanie jawne przeprowadza osoba przewodnicząca zebraniu.
- Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- W głosowaniu tajnym członkowie rady głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez osobę prowadzącą zebranie. Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybierana spośród członków Rady.
§ 11
- Quorum wymagane dla podjęcia uchwały przez Radę wynosi:
- co najmniej 50% członków Rady – w pierwszym terminie zebrania
- co najmniej 30% członków Rady – w drugim terminie zebrania
- Jeżeli pełny skład Rady stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym terminie zebrania oznacza obecność członków Rady przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po ½ pełnego składu.
§ 12
- Rada dokumentuje zebrania i podejmowane podczas zebrań czynności w formie protokołu.
- Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce zebrania, z oznaczeniem terminu zebrania, jeśli zebranie odbywało się w dwóch terminach,
- stwierdzenie prawomocności zebrania (quorum),
- listę obecnych członków Rady oraz listę osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym – jeżeli taka sytuacja miała miejsce,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- zatwierdzony porządek obrad,
- przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz przedmiotu zgłoszonych wniosków,
- oznaczenie (wskazanie numeru i przedmiotu) oraz treść podjętych uchwał,
- podopisy Przewodniczącego i protokolanta.
- Uchwały Rady numeruje się cyframi arabskimi. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem roku szkolnego.
- Protokół sporządza Sekretarz Prezydium Rady Rodziców.
§ 13
- Niezależnie od utrwalenia podjęcia uchwał w protokole zebrania Rady, uchwały sporządzane są niezwłocznie w formie odrębnych dokumentów, zawierających w szczególności:
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- tekst uchwały,
- podpis Przewodniczącego
- Tytuł uchwały składa się z następujących części:
- oznaczenia numeru uchwały oraz organu, który ją wydał,
- daty podjęcia uchwały,
- możliwie najzwięźlejszego określenia przedmiotu uchwały.
- Tekst uchwały należy systematyzować z wykorzystaniem podziału na paragrafy, a w miarę potrzeb na ustępy i (lub) punkty oraz litery. Paragrafy można grupować w rozdziały , a rozdziały w działy.
§ 14
- Prezydium wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady pomiędzy jej zebraniami.
W ramach realizacji zadań Prezydium, w szczególności:- pomaga w przygotowaniu projektu porządku zebrania Rady oraz projektów uchwał Rady,
- sporządza uchwały Rady,
- reprezentuje Radę Rodziców,
- bieżąco kieruje pracami Rady,
- podejmuje decyzje dotyczące działalności, zakresu i realizacji zadań finansowo- gospodarczych,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności przed Radą Rodziców.
§ 15
- Kadencja Prezydium jest równoznaczna z kadencją Rady Rodziców. W razie utraty członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji na skutek utraty prawa wybieralności lub rezygnacji, na najbliższym zebraniu Rady przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
- Rada może odwołać Prezydium w całości i dokonać wyboru nowego Prezydium w przypadku, gdy do upływu kadencji pozostaje więcej niż 6 miesięcy. W przypadku, gdy do końca kadencji pozostało nie więcej niż 6 miesięcy –dotychczasowe Prezydium pełnieni obowiązki do końca kadencji.
- Rada może odwołać poszczególnych członków Prezydium przed upływem kadencji. Przepis ust.2 stosuje się odpowiednio.
§ 16
Do momentu wyboru Przewodniczącego pierwsze posiedzenie nowo wybranego Prezydium prowadzi dotychczasowy Przewodniczący albo wyznaczony przez niego, lub – w razie braku wyznaczenia – obecny na zebraniu Rady inny członek dotychczasowego Prezydium, a w innych przypadkach – Dyrektor.
§ 17
Przewodniczący reprezentuje Radę wobec innych organów, a ponadto:
- Kieruje pracą Rady w zakresie i na zasadach ustalonych w Regulaminie,
- Kieruje pracą Prezydium, w tym w szczególności:
- określa zasady współpracy i zadania pozostałych członków Prezydium,
- zwołuje i prowadzi posiedzenia Prezydium,
- zwołuje zgromadzenie ogółu rodziców – z inicjatywy własnej lub na wniosek Prezydium, Rady albo Dyrektora.
§ 18
- Posiedzenie Prezydium Przewodniczący zwołuje co najmniej raz na dwa miesiące.
- Z wnioskiem o zwołanie Prezydium może wystąpić Dyrektor.
- Przepisy § 6 ust.3-6 stosuje się odpowiednio.
§ 19
- Uchwały Prezydium podejmowane są przy odpowiednim zastosowaniu zasad określonych w § 9 ust.3, § 10 oraz § 11 pkt 1 i pkt 2.
- Uchwały podjęte przez Prezydium są przedstawiane ogólnemu zebraniu Rady Rodziców na najbliższym posiedzeniu.
§ 20
Posiedzenia Prezydium protokołowane są z zachowaniem zasad określonych w § 12 ust.2 i ust.3. Uchwały Prezydium są numerowane w sposób odrębny od uchwał ogólnego zebrania Rady Rodziców.
§ 21
- Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest:
- prowadzenie całokształtu działalności kasowo -finansowej Rady
- organizowanie wspólnie ze Skarbnikami Rad Oddziałowych wpływów finansowych na działalność Rady,
- nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowych dochodów oraz prawidłową, celową i zgodną z przeznaczeniem realizacją wydatków,
- nadzór nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji księgowo-finansowej,
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów i dowodów rachunkowo-kasowych oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
- składanie ustnych sprawozdań z działalności finansowej Rady
§ 22
- 1. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:
- nadzór nad działalnością poszczególnych ogniw Rady,
- dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej Rady,
- przeprowadzanie doraźnych kontroli na wniosek przewodniczącego lub skarbnika, bądź na pisemny wniosek podpisany co najmniej przez 10 rodziców i przekazany przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej,
- składanie Radzie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami,
- przygotowanie sprawozdania ze swojej działalności i wnioskowanie o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium odchodzącej Radzie Rodziców na koniec jej kadencji.
- Nie można łączyć funkcji członka Prezydium z funkcją w Komisji Rewizyjnej.
§ 23
Zasady wydatkowania funduszu Rady
- Fundusze tworzy się z dochodów osiąganych z własnej działalności, ze składek rodziców, z dotacji instytucji państwowych i od osób fizycznych, różnych organizacji oraz z innych źródeł.
- W działalności finansowo-gospodarczej obowiązują zasady celowego, oszczędnego i prawidłowego gospodarowania własnością społeczną.
- Wszelkie zamówienia, zlecenia, i inne dokumenty mające wpływ na stan przyszłych zobowiązań płatniczych wymagają uchwały Prezydium Rady Rodziców.
- Odpowiedzialnym z ramienia rodziców za całokształt działalności finansowo-gospodarczej jest Skarbnik. Do jego obowiązków należy m.in. (oprócz wymienionych w § 21):
- organizowanie wpływów finansowych
- czuwanie nad pełną i rytmiczną realizacją planowanych dochodów oraz nad prawidłowym, celowym, gospodarczym, oszczędnym oraz zgodnym z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami dokonywaniem wydatków,
- czuwanie nad prawidłowością i rzetelnością dokumentacji księgowej,
- składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej oraz z wykonania planów finansowych.
- Przekazywanie czynności Skarbnika zarówno w okresie kadencji, jak i po jej zakończeniu powinno być dokonane protokolarnie z udziałem przewodniczącego Komisji Rewizyjnej po uprzednim zbadaniu gospodarki finansowej przez Komisję Rewizyjną.
- Do podejmowania pieniędzy z konta Funduszu Rady Rodziców upoważnieni są:
- Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady
- Skarbnik Rady
- Kwoty podejmowanych pieniędzy oraz ich przeznaczenie określa Prezydium, w ramach zasad ustalonych przez Radę.
- Środki Funduszu przeznaczane są w szczególności na:
- Nagrody dla uczniów wyróżniających się w życiu szkolnym,
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach pomoc socjalną dla uczniów,
- Współfinansowanie zakupu pomocy szkolnych,
- Finansowanie innych celów wynikających z aktualnych potrzeb szkoły,
- Inne działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania społeczności szkolnej.
- Wysokość dobrowolnej składki ustala się w formie uchwały. Rodzice mogą zadeklarować świadczenia na rzecz szkoły w naturze lub robociźnie.
- Pisemne wnioski wraz z uzasadnieniem o przyznanie środków z Funduszu mogą składać:
- pedagog szkolny,
- dyrekcja szkoły,
- Samorząd Uczniowski
- Podstawą działalności finansowo-gospodarczej jest roczny plan finansowy opracowywany na każdy rok szkolny.
- Otrzymane dotacje mogą być wydatkowane wyłącznie na cele uzgodnione z instytucją, która udzieliła dotacji.
- Obrót środkami Funduszu Rady odbywa się na zasadach określonych w ustawie o rachunkowości, przy czym do ewidencji dochodów i wydatków służy uproszczona księga dochodów i wydatków. Wpisuje się do niej wszystkie operacje finansowe w porządku chronologicznym.
- Dowody księgowe stanowiące podstawę wypłaty powinny być sprawdzone i zatwierdzone do wypłaty przez Przewodniczącego i Skarbnika.
- Ze środków Funduszu mogą być udzielane zaliczki. Rozliczenie zaliczek powinno nastąpić w terminie 30 dni od pobrania.
- Zakupione ze środków Rady przedmioty, materiały, pomoce naukowe przekazuje się szkole na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.
§ 24
- Rada może podjąć uchwałę o samorozwiązaniu. Rozwiązanie Rady równoznaczne jest z rozwiązaniem Prezydium, które jednak pełni swoje obowiązki w zakresie dysponowania środkami Funduszu Rady, aż do wyboru następnej Rady.
§ 25
Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z prawem i zasadami współżycia społecznego.
§ 26
- Zmiana (nowelizacja) Regulaminu odbywa się w trybie i na zasadach właściwych dla jego uchwalenia.
- Nowelizacja może polegać na uchyleniu, zmianie lub uzupełnianiu dotychczasowych przepisów.
- Uchwała nowelizująca wymienia uchylane lub uzupełniane przepisy, podając zarazem nową treść przepisów.
- Jeżeli liczba zmian w Regulaminie jest znaczna, Przewodniczący opracowuje i ogłasza, w formie obwieszczenia, tekst jednolity Regulaminu.