Prezydium Rady Rodziców w roku szkolnym 2024/2025:
Przewodniczący: Wojciech Drab
Zastępca przewodniczącego: Karolina Brzezina
Sekretarz: Katarzyna Mrowiec
Skarbnik: Grażyna Ingram
Członkowie: Sylwia Niestrój, Karolina Spałek
Komisja rewizyjna: Anna Wróblewska, Ewelina Łubińska, Dariusz Kostka
Rada Rodziców – Szkoła Podstawowa z O.I. Nr 1 w Lędzinach:
Konto: ING Bank Śląski S. A. numer: 53 1050 1070 1000 0024 2478 5273
REGULAMIN RADY RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1
im. Karola Miarki w Lędzinach
§ 1
Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach.
- Rada Rodziców działa na podstawie art. 83 i 84 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, postanowień Statutu Szkoły oraz niniejszego Regulaminu.
- Podstawowym terenem działania Rady Rodziców jest teren Szkoły. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie Szkoły w trakcie realizacji przez Szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.
- Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki w Lędzinach
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły
- Radzie Oddziałowej – należy przez to rozumieć trzech przedstawicieli rodziców/opiekunów prawnych uczniów danej klasy (oddziału)
- Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Rodziców
- Prezydium – należy przez to rozumieć Prezydium Rady Rodziców
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin działalności Rady Rodziców
§ 2
Cele i zadania Rady Rodziców
- Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców/opiekunów prawnych uczniów Szkoły, którego podstawowymi celami są:
- pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji statutowych celów i zadań Szkoły,
- inicjowanie i prowadzenie wszelkich działań sprzyjających partnerskim kontaktom pomiędzy rodzicami i nauczycielami, opartym na wzajemnym szacunku, otwartości, zaufaniu i wspólnej trosce o dobro uczniów,
- występowanie do Dyrektora Szkoły i innych organów Szkoły oraz do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły,
- ochrona zbiorowych praw rodziców i zapewnienie im rzeczywistego wpływu na działalność szkoły oraz partnerskiego, podmiotowego traktowania przez pozostałe organy szkoły
- Do zadań Rady Rodziców należy realizacja obowiązków wynikających z obowiązujących przepisów oraz pozostałe działania, których zamierzeniem jest dobro społeczności szkolnej, a tym w szczególności:
- zatwierdzanie Programu profilaktyczno- wychowawczego szkoły (art.84 ust. 2 pkt. 1 prawo oświatowe,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
- wnioskowanie do Dyrektora Szkoły o dokonanie oceny pracy każdego zatrudnionego w szkole nauczyciela (na podstawie art. 6 a ust. 1 pkt 5 Karty Nauczyciela),
- sporządzanie i przedstawianie opinii przy dokonywaniu przez Dyrektora oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu – zgodnie z art. 9 c ust. 6 i 7 Karty Nauczyciela
- przygotowanie i przeprowadzenie wyboru przedstawiciela rodziców do udziału w pracach komisji konkursowej powoływanej przez organ prowadzący w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły,
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i ustalanie zasad ich wydatkowania,
- pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Szkoły,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym
§ 3
Wybory do Rad Oddziałów i Rady Rodziców
- Podstawowym ogniwem organizacyjnym ogółu rodziców/opiekunów prawnych jest zebranie rodziców/opiekunów prawnych uczniów danej klasy (oddziału).
- Wybory do Rady Oddziałowej są powszechne, równe, tajne i większościowe.
- W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic/opiekun prawny.
- Wybory do Rady Oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.
- Kandydat do Rady Oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
- Za wybranych do Rady Oddziałowej uważa się trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania.
- Przewodniczącym Rady Oddziałowej zostaje kandydat z największa liczba głosów, kolejni kandydaci dwaj obejmują funkcje zastępcy przewodniczącego i skarbnika (według liczby uzyskanych głosów).
- Z przeprowadzonych wyborów Rada Oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje Przewodniczącemu Rady Rodziców.
- Przedstawiciele Rady Oddziałowej (po jednym z każdego oddziału) tworzą Radę Rodziców.
- Rada Rodziców na pierwszym zebraniu wybiera skład Prezydium Rady Rodziców i Komisję Rewizyjną.
- Wybory Prezydium Rady Rodziców i Komisji Rewizyjnej przeprowadza się w głosowaniu jawnym.
- Kandydaci do Prezydium Rady Rodziców i Komisji Rewizyjnej muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.
- Za wybranych do Prezydium Rady Rodziców i Komisji Rewizyjnej uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
- W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze członków Prezydium Rodziców lub Komisji Rewizyjnej rozstrzyga kolejna tura wyborów.
- Wybrane Prezydium/Komisja Rewizyjna zbiera się niezwłocznie i konstytuuje się
- Zadania dyrektora szkoły podczas wyborów Prezydium Rady Rodziców/Komisji Rewizyjnej:
- przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
- przeprowadzenie głosowania,
- policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny.
- Zebranie ogólne Rady Rodziców podejmuje decyzje w zakresie jej kompetencji i podaje je do wiadomości w drodze uchwały i/lub wpisu do protokołu z posiedzenia.
- W zebraniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor Szkoły.
- Do udziału w zebraniach Rady mogą być zapraszane przez Przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady, inne osoby, z głosem doradczym.
§ 4
Struktura Rady Rodziców
- Organem przedstawicielskim i wykonawczym Rady Rodziców jest Prezydium Rady Rodziców, które liczy od 3 do 7 osób.
- Organem kontrolującym prawidłowość działania Rady Rodziców jest Komisja Rewizyjna, składająca się z 3 do 5 osób.
- Kadencja Prezydium jest równoznaczna z kadencją Rady Rodziców. W razie utraty członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji na skutek utraty prawa wybieralności lub rezygnacji, na najbliższym zebraniu Rady przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
- Rada może odwołać Prezydium w całości i dokonać wyboru nowego Prezydium w przypadku, gdy do upływu kadencji pozostaje więcej niż 6 miesięcy. W przypadku, gdy do końca kadencji pozostało nie więcej niż 6 miesięcy –dotychczasowe Prezydium pełnieni obowiązki do końca kadencji.
- Rada może odwołać poszczególnych członków Prezydium przed upływem kadencji. Przepis ust.2 stosuje się odpowiednio.
- Do momentu wyboru Przewodniczącego pierwsze posiedzenie nowo wybranego Prezydium prowadzi dotychczasowy Przewodniczący albo wyznaczony przez niego, lub – w razie braku wyznaczenia – obecny na zebraniu Rady inny członek dotychczasowego Prezydium.
§ 5
Tryb działania Rady Rodziców
- Zebranie Rady zwołuje Przewodniczący lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący (zastępca), z własnej inicjatywy oraz na zgłoszony Przewodniczącemu wniosek 1/3 Rad Oddziałowych lub Dyrektora Szkoły.
- Zebranie Rady zwołuje się co najmniej 1 raz na kwartał, w tym pierwsze we wrześniu każdego roku.
- O terminie i proponowanym porządku zawiadamia się członków Rady oraz Dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty, na minimum 14 dni przed planowanym terminem zebrania.
- W uzasadnionych przypadkach zawiadomienie, o którym mowa w ust.3, może być dokonane nie później na 1 dzień przed terminem zebrania (zebranie nadzwyczajne).
- Zawiadomienie o terminie zebrania polega na wskazaniu daty i godziny rozpoczęcia oraz dokładnego miejsca planowanego zebrania.
- Na wypadek braku quorum (minimalnej frekwencji) we wskazanym terminie zebrania, w zawiadomieniu, o jakim mowa w ust.5, może zostać wyznaczony drugi termin, nawet w tym samym dniu.
- Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi przewodniczący lub upoważniony przez niego wiceprzewodniczący Rady, przy pomocy Prezydium.
- Projekt porządku zebrania Rady może być uzupełniany po otwarciu o propozycje zgłaszane przez członków Rady oraz Dyrektora. Ta sama propozycja nie może być zgłaszana więcej niż jeden raz na jednym zebraniu.
§ 6
- Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem ust.2.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady podejmowana jest w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.
- Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw”. Pomijane są głosy „wstrzymujące”.
- Bezwzględna większość głosów jest to taka liczba głosów „za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos łączną liczbę głosów „przeciw” i „wstrzymujących się”
§ 7
- Decyzje Rady podejmowane są w drodze uchwał.
- Decyzje Rady, z zastrzeżeniem ust. 4, są podejmowane w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady głosują przez podniesienie ręki. Głosowanie jawne przeprowadza osoba przewodnicząca zebraniu.
- Decyzje Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- W głosowaniu tajnym członkowie rady głosują kartami do głosowania przygotowanymi przez osobę prowadzącą zebranie. Głosowanie tajne przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, wybierana spośród członków Rady.
- W przypadku niemożności zwołania bezpośredniego posiedzenia Rady Rodziców z uwagi na obowiązujące powszechnie ograniczenia, dopuszcza się podejmowanie uchwał w formie pisemnej lub za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (posiedzenia zdalne). Przewodniczący Rady Rodziców organizuje posiedzenia zdalne, dbając o zachowanie bezpieczeństwa i tajemnicy komunikacji. Uchwały podjęte w trakcie posiedzenia zdalnego podlegają obwieszczeniu wszystkim członkom Rady niezwłocznie po jego zakończeniu.
§ 8
- Quorum wymagane dla podjęcia uchwały przez Radę wynosi:
- co najmniej 50% członków Rady – w pierwszym terminie zebrania
- co najmniej 30% członków Rady – w drugim terminie zebrania
- Jeżeli pełny skład Rady stanowi liczbę nieparzystą, quorum w pierwszym terminie zebrania oznacza obecność członków Rady przynajmniej równą pierwszej liczbie całkowitej po ½ pełnego składu.
§ 9
- Rada dokumentuje zebrania i podejmowane podczas zebrań czynności w formie protokołu.
- Protokół zebrania Rady powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce zebrania, z oznaczeniem terminu zebrania, jeśli zebranie odbywało się w dwóch terminach,
- stwierdzenie prawomocności zebrania (quorum),
- listę obecnych członków Rady oraz listę osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym – jeżeli taka sytuacja miała miejsce,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- zatwierdzony porządek obrad,
- przebieg obrad, streszczenie wystąpień i dyskusji oraz przedmiotu zgłoszonych wniosków,
- oznaczenie (wskazanie numeru i przedmiotu) oraz treść podjętych uchwał,
- podpisy Przewodniczącego i protokolanta.
- Uchwały Rady numeruje się cyframi arabskimi. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem roku szkolnego.
- Protokół sporządza Sekretarz Prezydium Rady Rodziców.
§ 10
- Niezależnie od utrwalenia podjęcia uchwał w protokole zebrania Rady, uchwały sporządzane są niezwłocznie w formie odrębnych dokumentów, zawierających w szczególności:
a. tytuł uchwały,
b. podstawę prawną,
c. tekst uchwały,
d. podpis Przewodniczącego - Tytuł uchwały składa się z następujących części:
a. oznaczenia numeru uchwały oraz organu, który ją wydał,
b. daty podjęcia uchwały,
c. możliwie najzwięźlejszego określenia przedmiotu uchwały. - Tekst uchwały należy systematyzować z wykorzystaniem podziału na paragrafy, a w miarę potrzeb na ustępy i (lub) punkty oraz litery. Paragrafy można grupować w rozdziały, a rozdziały w działy.
§ 11
- Prezydium wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady pomiędzy jej zebraniami.
W ramach realizacji zadań Prezydium, w szczególności:
a. pomaga w przygotowaniu projektu porządku zebrania Rady oraz projektów uchwał Rady,
b. sporządza uchwały Rady,
c. reprezentuje Radę Rodziców,
d. bieżąco kieruje pracami Rady,
e. podejmuje decyzje dotyczące działalności, zakresu i realizacji zadań finansowo- gospodarczych,
f. składanie sprawozdań ze swojej działalności przed Radą Rodziców. - Posiedzenie Prezydium Przewodniczący zwołuje co najmniej raz na dwa miesiące.
- Z wnioskiem o zwołanie Prezydium może wystąpić Dyrektor Szkoły.
§ 12
- Uchwały Prezydium podejmowane są przy odpowiednim zastosowaniu zasad określonych w § 6 i nast.
- Uchwały podjęte przez Prezydium są przedstawiane ogólnemu zebraniu Rady Rodziców na najbliższym posiedzeniu.
- Posiedzenia Prezydium protokołowane są z zachowaniem zasad określonych dla protokołów Rady Rodziców.
- Uchwały Prezydium są numerowane w sposób odrębny od uchwał ogólnego zebrania Rady Rodziców.
- Rada może podjąć uchwałę o samorozwiązaniu. Rozwiązanie Rady równoznaczne jest z rozwiązaniem Prezydium, które jednak pełni swoje obowiązki w zakresie dysponowania środkami Funduszu Rady, aż do wyboru następnej Rady.
§ 13
Przewodniczący reprezentuje Radę wobec innych organów, a ponadto:
- Kieruje pracą Rady w zakresie i na zasadach ustalonych w Regulaminie,
- Kieruje pracą Prezydium, w tym w szczególności:
a. określa zasady współpracy i zadania pozostałych członków Prezydium,
b. zwołuje i prowadzi posiedzenia Prezydium,
c. zwołuje zgromadzenie ogółu rodziców – z inicjatywy własnej lub na wniosek Prezydium, Rady albo Dyrektora.
§ 14
- Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest:
a. prowadzenie całokształtu działalności kasowo -finansowej Rady
b. organizowanie wspólnie ze Skarbnikami Rad Oddziałowych wpływów finansowych na działalność Rady,
c. nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowych dochodów oraz prawidłową, celową i zgodną z przeznaczeniem realizacją wydatków,
d. nadzór nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji księgowo-finansowej,
e. sprawdzanie na bieżąco dokumentów i dowodów rachunkowo-kasowych oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
f. składanie sprawozdań z działalności finansowej Rady
§ 15
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:
- nadzór nad działalnością poszczególnych ogniw Rady,
- dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej Rady,
- przeprowadzanie doraźnych kontroli na wniosek przewodniczącego lub skarbnika, bądź na pisemny wniosek podpisany co najmniej przez 10 rodziców i przekazany przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej,
- składanie Radzie rocznych sprawozdań ze swych prac wraz z wnioskami,
- przygotowanie sprawozdania ze swojej działalności i wnioskowanie o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium odchodzącej Radzie Rodziców na koniec jej kadencji.
- Nie można łączyć funkcji członka Prezydium z funkcją w Komisji Rewizyjnej.
§ 16
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców
- Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Fundusze, o których mowa w ust. 1, przechowywane są na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę.
- Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców na nowy rok szkolny Rada Rodziców i jej Prezydium ustalają na ostatnim zebraniu w kończącym się roku szkolnym.
- Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu, uwzględniając wnioski członków Rady Rodziców zgłoszone na pierwszym zebraniu.
- Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków w ciągu roku szkolnego na umotywowany wniosek członków Rady Rodziców.
- Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
- Rada Rodziców może powierzyć odpowiedzialność za prowadzenie prawidłowych rozliczeń księgowych innemu rodzicowi, który posiada kompetencje do zajmowania się finansami.
- Komisja rewizyjna czuwa nad prawidłową gospodarką rachunkową Rady Rodziców.
- Do 10. czerwca każdego roku przedstawia Radzie Rodziców protokół z kontroli wydatków Rady Rodziców. Wnioski zawarte w protokole stanowią podstawę do udzielenia absolutorium Radzie Rodziców.
§ 17
Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.
- Zmiany Regulaminu mogą być dokonywane przez zebranie ogólne Rady Rodziców, większością 2/3 głosów wszystkich członków Rady.
- Jeżeli liczba zmian w Regulaminie jest znaczna, Przewodniczący opracowuje i ogłasza, w formie obwieszczenia, tekst jednolity Regulaminu.