„Zatrzymaj się i poznaj nas. Nie oceniaj. Zaakceptuj.” pod takim hasłem odbył się w naszej szkole kolejny dzień tolerancji związany z obchodami Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Na całym świecie Dzień Autyzmu obchodzony jest 2 kwietnia. Jednak z uwagi na to, że w tym roku przypadł on w okresie świątecznym, przesunęliśmy wydarzenia na 5 kwietnia.
2 kwietnia został uznany przez państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych jako Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. ONZ oficjalnie zalicza autyzm do najgroźniejszych problemów zdrowotnych – obok AIDS, cukrzycy i raka. Jak dotąd nie wskazano jednoznacznie przyczyn występowania tego zaburzenia, nie ma też leku na autyzm. Autyzm bywa często nierozpoznany i niezrozumiany, dlatego też wiele osób z otoczenia traktuje dzieci z autyzmem jako niegrzeczne lub źle wychowane.
W Polsce wykrywany jest u 1 dziecka na 300. Dzień Autyzmu obchodzony jest od 2008 roku i ma za zadanie uwrażliwiać społeczeństwo na problematykę autyzmu i niepełnosprawności. Nasza szkoła solidaryzując się z osobami dotkniętymi autyzmem przybrała w tym dniu kolor niebieski. Nauczyciele wspólnie z uczniami i rodzicami przygotowali prelekcje, apel , spacer dla Autyzmu i szereg zajęć z wychowawcą z wykorzystaniem scenariuszy zajęć udostępnionych przez Fundacje JIM, mające na celu choć częściowe przybliżenie uczniom problemów związanych z tym schorzeniem.
Już od rana uczniowie klasy 2b przeszli najbliższą ulicą w Spacerze dla Autyzmu, ubrani na niebiesko i z rękawiczkami również w kolorze niebieskim. W holu szkoły umieszczona została wykonana tematyczna gazetka oraz drzewa życzliwości, gdzie uczniowie i pracownicy szkoły mogli wieszać życzenia, przeprosiny, podziękowania swoim kolegom
i koleżankom.
Kolejnym punktem obchodów były apele dla klas 1-3 i 4-7 w wykonaniu nauczycieli i uczniów ze spektrum Autyzmu. W szkole wspólnie ze zdrowymi rówieśnikami uczy się 11 takich uczniów.
Apel rozpoczął się od piosenki „Autyzm” którą w oryginale wykonał Zespół DEMONO wspólnie z dziewczynką z Autyzmem a u nas wystąpił zespół wokalny. W dziewczynkę z Autyzmem wcieliła się jedna z naszych nauczycielek. Konferansjerka- przedstawicielka samorządu szkolnego wspólnie z pedagogiem przybliżyły i przypomniały informacje na temat tego schorzenia z pomocą prezentacji multimedialnej.
Następnie wystąpili uczniowie z Zespołem Aspergera i Autyzmem prezentując wiersze napisane zarówno przez naszą nauczycielkę jak i przez chorującego na zespół Aspergera, dziesięcioletniego Benjamina, który podjął próbę opisania swojej codzienności za pomocą wiersza. Również wiersz „Kraina inności” napisany przez mamę chorego na Autyzm zaprezentował jeden z naszych uczniów. Największe emocje wśród widowni wzbudziła piosenka w wykonaniu nauczycieli „Jak kochać Cię mam bez spojrzenia”.
Kolejny punkt scenariusza to film, pokazujący chorobę z perspektywy autystycznego dziecka- Gosi, która odkrywała przez nami swoje codzienne wyzwania. Na koniec apelu wspólnie z zespołem wokalnym zaśpiewano piosenkę „Zobacz we mnie człowieka”.
Wszystkie podjęte działania miały na celu podnoszenie świadomości naszych uczniów na temat autyzmu, zwrócenie uwagi na problemy i potrzeby osób z autyzmem. Sądząc po zachowaniu uczniów- działania przyniosły skutek.
Również oddziały gimnazjalne obchodziły ten dzień uczestnicząc aktywnie w zajęciach z wychowawcą, wykorzystując scenariusze zajęć Fundacji JIM.
Tradycją oddziałów gimnazjalnych są również warsztaty plastyczne z podopiecznymi Ośrodka Bł. Karolina w Lędzinach, które zazwyczaj są organizowane przed Świętami Wielkanocnymi. Zajęcia mają na celu uwrażliwianie na problem dyskryminacji osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz potrzebę ich akceptacji. Dzięki warsztatom młodzież oswaja się z innością i poznaje najważniejsze fakty na temat niepełnosprawności. Młodzi uczestnicy warsztatów mieli okazję poznać osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz podjąć wspólnie działania. W czasie zajęć podopieczni wraz wolontariuszami wykonywali pachnąco – musujące kule do kąpieli oraz wianek wiosenno – wielkanocny. Po wykonaniu ozdób był czas na słodki poczęstunek. Dzięki zaangażowaniu osób niepełnosprawnych w czasie tych warsztatów również osoby te miały szanse przełamywać swój lęk otwierając się na kontakty z uczniami.
Nasza szkoła już od czterech lat na początku grudnia jest organizatorem miejskich obchodów Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych z udziałem uczniów niepełnosprawnych lędzińskich placówek.
„Kwiat potrzebuje słońca, aby być kwiatem, człowiek potrzebuje miłości, aby być człowiekiem” takie motto przyświecało obchodom w grudniu 2017 roku. Impreza była jednym z zadań projektu wychowawczo-profilaktycznego przeciwdziałania agresji
i przemocy „Kopciuszek. Miłość na tysiąc lat” realizowanego w placówce.
Dzień ten w szczególny sposób łączył się z ideą integracji propagowaną w naszej szkole.
Chcieliśmy zwrócić uwagę społeczności lokalnej na możliwości i potrzeby uczniów niepełnosprawnych oraz pełną integrację poprzez wspólne przebywanie, uczenie się, zabawę oraz świętowanie. W tym dniu nauczyciele naszej szkoły oraz dwóch uczniów wcielili się
w postacie z bajki „Kopciuszek”.
W założeniu spektakl był projektem promującym wartości, nie ograniczał się tylko
i wyłącznie do realizacji widowiska, ale zwracał uwagę i uwrażliwiał dzieci na problemy osób chorych, niepełnosprawnych i odrzuconych i tych, którzy doświadczyli przemocy.
W spotkaniu uczestniczyli również uczniowie konkursu plastycznego „Moje marzenia”, wraz ze swoimi opiekunami.
Tolerancja nie jest kwestią instynktu, lecz świadomości. Często pewne zachowania nietolerancyjne mogą wynikać z niewiedzy, stereotypów czy też mitów krążących w społeczeństwie i dlatego organizowane w szkole akcje przyczyniają się do pełniejszego zrozumienia i akceptacji osób niepełnosprawnych żyjących obok nas.
Prezentacja dla klas 1-3Pobierz plik
Prezentacja dla klas 4-6Pobierz plik