NA CZYM
POLEGA INTEGRACJA W SZKOLE?
Kształcenie integracyjne polega na organizacji wspólnego kształcenia
dzieci i młodzieży zdrowych z dziećmi i młodzieżą o specjalnych
potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących,
niesłyszących i słabosłyszących, upośledzonych umysłowo, z autyzmem,z niepełnosprawnością
sprzężoną).
KORZYŚCI INTEGRACJI:
- brak
podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- poczucie
bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
- dostrzeganie
w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
- bliska
współpraca z rodzicami,
- wiara
w możliwości dziecka,
- rozwój
tolerancji i akceptacji,
- wzajemna
akceptacja,
- zanik
niezdrowej rywalizacji,
- rozwój
pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości,
chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy
ludzie mają takie same prawa,
- rozwój
samodzielności ucznia,
- poszukiwanie
nowych form i metod pracy,
- dostosowanie
wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
- przezwyciężanie
trudności,
- brak
izolacji społecznej,
- radość
"dawania",
- przełamanie
stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.
INTEGRACJA W SZKOLE
- Uczniowie
niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej
szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń
w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i
radzić sobie z trudnościami codziennego życia. Wspólna przebywanie ze
sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
- Sprawni
uczniowie zyskują możliwość nauki i zabawy z niepełnosprawnymi
rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości,
empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w niepełnosprawnych
ich zalet
i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych kolegów wytrwałości,
cierpliwości, szacunku do życie i poszanowania zdrowia.
- Nauczyciele wzbogacają
swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym,
zdobywają nowe doświadczenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i
bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
- Rodzice uczniów
zarówno jednych jak i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich
problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze
potrzeby i akceptację cudzej inności.
ORGANIZACJA PRACY W
KLASACH INTEGRACYJNYCH:
- W
klasie integracyjnej realizowany jest takim sam program nauczania
szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie, realizuje
się tu podstawę programową kształcenia ogólnego. Uczniowie pracują w
oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin
dydaktycznych jest taka sama, jak w pozostałych klasach na danym poziomie
edukacyjnym.
- W
przypadku dzieci niepełnosprawnych rozkład tego programu jest odpowiednio
przygotowany oraz na bieżąco modyfikowany. W ten sposób realizowane treści
są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci niepełnosprawnych.
- W
nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się
na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości
intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
- Liczba
uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z
orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- W
klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów - nauczyciel przedmiotu i
nauczyciel ze specjalnym przygotowanie pedagogicznym.
- Uczniowie
z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają dodatkowe zajęcia.
W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych
oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami wspierają następujące formy
pracy dydaktycznej:
·
zajęcia
rewalidacyjne,
·
zajęcia
korekcyjno-kompensacyjne,
·
logopedyczne,
·
zajęcia z
pedagogiem, psychologiem.
SYSTEM OCENIANIA W
KLASACH INTEGRACYJNYCH:
- System
oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem
Oceniania.
- Nauczyciele
uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań
edukacyjnych do możliwości ucznia, u którego stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające
sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
- Oceniając
uczniów z orzeczeniami nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy
poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień
wywiązywania się z obowiązków szkolnych.
KWALIFIKACJE UCZNIÓW DO
KLAS INTEGRACYJNYCH:
- Do
klas integracyjnych przyjmuje się dzieci zdrowe i niepełnosprawne (na
wniosek rodziców, prawnych opiekunów).
- Dzieci
niepełnosprawne, które chcą uczyć się w klasie integracyjnej, muszą
przejść badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i uzyskać
orzeczenie Zespołu Orzekającego o potrzebie kształcenia w
klasie integracyjnej.
DLACZEGO WARTO WYBRAĆ
KLASĘ INTEGRACYJNĄ?
Wybór odpowiedniej klasy to niezwykle trudna decyzja dla wszystkich rodziców.
Niewątpliwymi zaletami kształcenia integracyjnego są:
- zaspokojenie
indywidualnych potrzeb społecznych i edukacyjnych każdego dziecka,
- zapewnienie
każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,
- kształtowanie
pozytywnych cech osobowości,
- kształtowanie
samodzielności uczniów niepełnosprawnych,
- przygotowanie
dzieci niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie,
- opieka
dwóch pedagogów,
- mała
liczebność grupy,
- kontakt
dzieci zdrowych z ich niepełnosprawnymi kolegami wzmacniający poczucie
tolerancji dla cudzej odmienności i niedoskonałości.
Rodzice
decydujący się na wybór klasy integracyjnej dla swojego dziecka powinni pamiętać,
że głównym i najważniejszym celem klasy integracyjnej jest wspólna nauka i
zabawa, która uwrażliwia dzieci zdrowe na potrzeby niepełnosprawnych rówieśników,
uczy umiejętności akceptacji innych, często odmiennych zachowań i niesienia
pomocy w różnych sytuacjach. Wszystkie wartości, jakie uda nam się wpoić w
dzieciństwie z pewnością zaowocują w przyszłości.
POWRÓT