Światowa sieć rozwija się coraz szybciej, stając się powszechnie dostępnym medium. Korzystają z niego już coraz młodsi użytkownicy nie zawsze wiedząc, że jest to bezpieczne. Dla współczesnych uczniów jako cyfrowych tubylców technologia cyfrowa jest oczywista. Doskonale się nią posługują i są ufni wobec kolejnych rewolucji technologicznych. Ich sposób wychowania i funkcjonowania jest uwarunkowany częstym kontaktem z cyfrowymi mediami.
Współczesny świat wymaga od nas byśmy byli komunikatywni, kreatywni, mobilni, samodzielni, umieli ze sobą współpracować i mieli szybki dostęp do informacji. Internet ma nam wiele do zaoferowania, ale niestety nie zawsze wiemy, jak z niego prawidłowo korzystać. Dlatego podstawowym elementem cyfrowego bezpieczeństwa w szkołach jest wiedza i świadomość uczniów, nauczycieli i rodziców na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystania z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych.
Niniejszy projekt ma tak przygotować ucznia by chronił swoją prywatność w sieci, komunikował się zgodnie z zasadami netykiety, wiedział na czym polega zjawisko cyberprzemocy oraz rozumiał konsekwencje wynikające ze spotykania się z osobami poznanymi w sieci.
W ramach projektu wykorzystanych zostanie szereg materiałów multimedialnych, takich jak: piosenki, teledyski, bajki, filmy, aplikacje mobilne. Najmłodsi uczniowie poprzez zabawę, rozwiązywanie ćwiczeń i naukę piosenek mogą w łatwy sposób przyswoić wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z Internetu. Starsi natomiast szkolić się będą na kursach e -learningowych, wykonywać prezentacje multimedialne czy brać udział w konkursach wiedzy.
Realizacja projektu odbywać się będzie od listopada 2017 roku do maja 2018. Projekt będzie obejmował wszystkie oddziały naszej szkoły.
CELE PROJEKTU:
CEL GŁÓWNY:
- Zwiększenie bezpieczeństwa młodych internautów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wzmocnienie kompetencji cyfrowych w zakresie znajomości zasad bezpieczeństwa w Internecie uczniów, ich rodziców, opiekunów i nauczycieli.
- Odpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych technologii.
- Podniesienie jakości edukacji informatycznej.
- Promocja pozytywnego wykorzystania Internetu.
- Rozpoznawanie zagrożeń w sieci (problem uzależnień, cyberprzemoc, niebezpieczne treści i kontakty online) oraz sposobów reagowania na nie.
- Promocja bezpieczeństwa online dzieci przez nauczycieli wszystkich przedmiotów.
- Przygotowanie uczniów do świadomego, odpowiedzialnego i bezpiecznego funkcjonowania w wirtualnym świecie.
METODY:
- słowna (pogadanka, opowiadanie)
- oglądowa (pokaz, ilustracje, film, prezentacja multimedialna)
- działań praktycznych
HARMONOGRAM
Zadania | Sposób realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
Opracowanie projektu | Zebranie propozycji od nauczycieli. Opracowanie i napisanie projektu. |
Październik |
L. Matyja B. Wyrwoł B. Żądło |
Ogłoszenie projektu na zebraniu Rady Pedagogicznej | Na posiedzeniu RP przedstawienie projektu: celu, zadań, sposobu realizacji, terminów, odpowiedzialnych. |
Listopad |
L. Matyja B. Wyrwoł B. Żądło |
Zapoznanie uczniów, nauczycieli i rodziców z tematyką projektu. | Wykonanie gazetki informacyjnej w holu szkoły. | Listopad |
B. Żądło B. Wyrwoł |
Zaprojektowanie ulotek związanych z tematyką związaną z bezpieczeństwem w Internecie dla rodziców uczniów kl.1 | Wydrukowanie ulotek i rozdanie wychowawcom klas 1 na spotkaniu z rodzicami. |
Listopad |
B. Żądło |
Działania związane z ogólnopolskim programem edukacyjnym „Akademia Bezpiecznego Puchatka | Udział w Ogólnopolskim Teście Bezpieczeństwa dla klas I. |
II połowa listopada |
Nauczyciele informatyki w klasach 1: E. Górniok B. Wyrwoł B. Żądło Wychowawcy klas 1 |
Przygotowanie plakatów – kl. gimnazjalne |
Uczniowie kl. 2 i 3 wykonują plakaty wg następującej tematyki: – „Internet” – „Media” |
Listopad | A. Czernielewska |
Konkurs multimedialny „Cyberprzemoc” |
Stworzenie prezentacji multimedialnych – kl. gimnazjalne. |
Listopad |
E. Szczepanek K. Koclęga |
Zasady ochrony komputera przed złośliwym oprogramowaniem | Przygotowanie prezentacji multimedialnej – nauczyciel wspólnie z uczniami kl. 7 | Listopad/grudzień | Sz. Filec |
Włączenie się do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Necio.pl – zabawa w Internet”-kl.1 |
Realizacja 5 scenariuszy na zajęciach informatyki: 1. Bajka „Mój przyjaciel Necio”. 2. Tworzymy sieć. 3. Zabawy z klawiaturą. 4. Fajnie w Internecie – nauka piosenki. 5. Grzeczni w Internecie. |
Grudzień/styczeń |
Nauczyciele informatyki w kl.1 |
Udział w programie „Zuźka i Tunio poznają Internet”- kl. 2 i 3 |
Przeprowadzenie 2 scenariuszy zajęć na lekcjach informatyki nt. „Zuźka i Tunio poznają Internet” przy wykorzystaniu popularnych i lubianych przez dzieci metod, m. in.: kreskówek i łamigłówek. Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej |
Grudzień/styczeń | Nauczyciele informatyki w kl.2 i kl. 3 |
Nauka piosenki „Fajnie w Internecie” | Nauka piosenki, w kl. 1-3 wychowawcy. | Grudzień/styczeń |
Wychowawcy klas 1-3, nauczyciele informatyki i zajęć komputerowych |
Nauka piosenki „Przytul hejtera” |
Nauka piosenki w klasach 4-7 |
Grudzień/styczeń | G. Głodek |
Sporządzenie ankiet dla dzieci i rodziców |
Przygotowanie ankiety „Bezpieczeństwo mojego dziecka w Internecie” dla rodziców oraz „Korzyści i zagrożenia, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu” dla uczniów. |
Styczeń |
B. Żądło B. Wyrwoł |
Korzyści i zagrożenia, jakie niesie ze sobą korzystanie z Internetu. | Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów klas 4 – 7 i gimnazjum dotyczącej Internetu | Styczeń | Wychowawcy klas 4-7 i gimnazjum |
Utrwalenie zasad etycznego i kulturalnego zachowania się w sieci. |
Przeprowadzenie pogadanek na temat etycznego i kulturalnego zachowania się w sieci podczas zajęć z wychowawcą, na lekcjach informatyki/zajęć komputerowych. Materiały edukacyjne (filmy i scenariusze zajęć) dostępne na stronie www.fundacja.orange.pl w zakładce Strefa wiedzy/Materiały edukacyjne dla nauczycieli i wolontariuszy |
Styczeń/Luty |
Nauczyciele klas 1-3, Wychowawcy klas 4-7, nauczyciele informatyki i zajęć komputerowych |
Diagnoza wiedzy rodziców na temat: czasu i sposobu wykorzystania przez ich dzieci komputera/Internetu, zagrożeń występujących w Internecie, znajomości metod i sposobów zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa online. |
Podczas zebrań z rodzicami przeprowadzenie: ankiety „Bezpieczeństwo mojego dziecka w Internecie” |
Styczeń | Wychowawcy klas |
Konkurs wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci | Przygotowanie i przeprowadzenie konkursu w kl. 7 | Styczeń/ luty | Sz. Filec |
Lekcja multimedialna „Cyberprzemoc” |
Wyjście do kina kl. 2 i 3 gimnazjum |
Styczeń |
A. Czernielewska Wychowawcy kl. 2 i 3 |
Gry i zabawy związane z bezpieczeństwem w Internecie | Kolorowanki, mandale, karty dydaktyczne – zajęcia z dziećmi ze świetlicy szkolnej | Luty |
L. Matyja Nauczyciele świetlicy |
Oglądanie filmów o tematyce bezpieczeństwa | Zajęcia w bibliotece z kl. 1. Przygotowanie inscenizacji przez uczniów kl. 6c. | Luty |
L. Matyja, B. Żądło |
Plakaty z hasłami na temat przemocy w Internecie | Przygotowanie plakatów na drzwi sal lekcyjnych. | Luty/marzec |
I. Kisała (lewe skrzydło szkoły) B. Żądło, L. Matyja (prawe skrzydło szkoły) |
Cykliczna zmiana gazetek dotyczących projektu i ekspozycja prac wykonanych przez dzieci |
Gazetki informacyjne w budynku głównym i gimnazjum. Ekspozycja prac na gazetkach i płytach CD. |
Cały czas trwania projektu |
B. Żądło, B. Wyrwoł, L. Matyja, I. Rozmysłowska K. Koclęga |
Wykonanie pomocy dydaktycznych |
Gry, zabawy, kolorowanki, „Skrzynka zaufania” – anonimowa informacja dotycząca przypadków przemocy. Wykonanie prezentacji multimedialnych przez uczniów klas 6 Uczniowie w parach wykonują prezentację multimedialną na jeden z poniższych tematów: – „Cyberprzemoc”, – „Netykieta”, „Bezpieczeństwo w serwisach społecznościowych: Facebook, Istagram, Ask.fm, Snapchat, Twitter. – „Skutki nadużywania Internetu”, „Pozytywne aspekty Internetu”. |
Cały czas trwania projektu |
Chętni nauczyciele Nauczyciele zajęć komputerowych w kl. 6 Żądło, Truty, Wyrwoł |
Odpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych technologii i Internetu | Wykonanie gazetki informacyjnej w bibliotece i na holu szkoły ( w budynku gimnazjum) | Luty | I. Rozmysłowska |
Lekcje tematyczne w bibliotece dla kl. 2 i 3 gimnazjum – na godz. wych. | Oglądanie filmu dotyczącego „Bezpieczeństwa w sieci” | Luty | I. Rozmysłowska |
Zorganizowanie konkursu wiedzy o bezpieczeństwie w Internecie | Przeprowadzenie konkursu dla uczniów klas gimnazjalnych – ,,Logo DBI – 2018” oraz „Bezpieczni w Internecie” | Luty |
J.Gluch, J. Chrostek E. Szczepanek K. Koclęga |
Przeprowadzenie szkoleń na platformie edukacyjnej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę dla uczniów kl. 3-7 oraz 2 i 3 gimnazjum |
Udział w szkoleniach online – kursy e-learning: – „Poznaj bezpieczny Internet” – kl. 3. – „Mój świadek w sądzie” – kl. 3-6. – „3..2..1.. Internet!” – kl. 4-6. – „Bezpieczna przygoda z Internetem” – kl. 4-6. – „Nie daj się” – kl. 4-6. – „Gdzie jest Mimi?” – kl. 5-7. – „Lekcja bezpieczeństwa” – kl. 5-7 – „Dbaj o fejs” – kl. 7 i 2, 3 gimnazjum. – „Nie dla hejtu” – kl. 7 i 2, 3 gimnazjum. – „W sieci” – kl. 7 i 2, 3 gimnazjum |
Luty/marzec |
Nauczyciele informatyki i zajęć komputerowych: B. Żądło B. Wyrwoł A. Truty Sz. Filec K. Koclęga |
Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów kl. 1-3 | Zaprojektowanie podkładki pod myszkę komputerową. |
Marzec/kwiecień |
B. Wyrwoł B. Żądło |
Przeprowadzenie konkursu informatycznego dla klas IV – VII | „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci” – konkurs na rymowankę lub wierszyk. | Marzec | Samorząd Uczniowski |
Przeprowadzenie konkursu plastycznego dla uczniów klas 4-7 | Wykonanie plakatu o Bezpieczeństwie w Internecie lub Zaprojektowanie logo Bezpiecznego Internetu. | Marzec/kwiecień |
B. Żądło B. Wyrwoł |
Analiza i opracowanie ankiet. |
Opracowanie ankiet. Opracowanie wniosków. Przedstawienie wyników na posiedzeniu RP oraz podczas zebrań z rodzicami. |
Kwiecień |
M. Basiaga J. Otkowicz – Kmiecik Wychowawcy |
Działania profilaktyczne i sposoby reagowania na podejrzenie uzależnienia dziecka od mediów elektronicznych i Internetu. |
Podczas zebrań z rodzicami pogadanka na temat „Internet bez przesady” (prezentacja wraz ze scenariuszem dostępna na stronie www.fundacja.orange.pl w zakładce Strefa wiedzy/Materiały edukacyjne dla nauczycieli i wolontariuszy | Kwiecień | Wychowawcy klas |
Wykorzystanie filmów instruktażowych na platformie Cyfrowobezpieczni.pl |
Przeprowadzenie zajęć w klasach młodszych: – „Wiarygodność informacji dostępnych w Internecie” – „Bezpieczeństwo w kontakcie z innymi” – „Hasła i bezpieczne logowanie” W klasach 4-7: – „Wiarygodność informacji w sieci” – „Bezpieczeństwo w kontakcie z innymi użytkownikami” – „Bezpieczeństwo własnego wizerunku” – „Hasła, loginy i bezpieczne logowanie” |
Kwiecień/maj |
Nauczyciele informatyki i zajęć komputerowych w kl. 1-3: E. Górniok B. Wyrwoł B. Żądło |
Podsumowanie projektu | Zorganizowanie happeningu podsumowującego projekt edukacyjny na placu szkolnym – plansze, szary papier – wypisywanie przez uczniów haseł związanych z bezpieczeństwem w Internecie. | Maj | Koordynatorzy projektu |
EWALUACJA
- Obserwacja przez nauczycieli poziomu aktywności uczniów na zajęciach przeprowadzonych w ramach projektu.
- ekspozycja prac, pomocy wykonanych przez dzieci dotyczących projektu
- Przeprowadzenie ankiet
- Opisy i analiza przeprowadzonych ankiet
- Happening podsumowujący projekt
KOORDYNATORZY PROJEKTU:
Lucyna Matyja, Bożena Wyrwoł, Barbara Żądło.
W realizacji projektu biorą udział nauczyciele informatyki i zajęć komputerowych, biblioteki szkolnej, muzyki, nauczyciele świetlicy oraz wszyscy wychowawcy klas.