W dniach od 4 do 8 czerwca w bułgarskiej miejscowości Varna miała miejsce druga wizyta z serii spotkań w miastach partnerskich uczestniczących w programie Erasmus + pt. „Communication is the key” („Komunikacja stanowi klucz”).
W wyjeździe tym wzięło udział trzech uczniów klas 7 naszej Szkoły – Wiktoria Michalak – kl. 7c, Emilia Dworak i Jan Czech, kl. 7b, oraz dwie nauczycielki języka angielskiego- p. Iwona Mrzygłód i Anna Skop. Podczas tygodniowego spotkania uczniowie gościli u swoich rówieśników z Bułgarii oraz nawiązywali kontakty z pozostałymi uczestnikami ze szkół partnerskich z Hiszpanii, Portugalii, Łotwy i Rumunii.
Młodzież gościła w domach rodzinnych swoich kolegów i koleżanek z Varny i okolic. Spotkali się z prawdziwą życzliwością i otwarciem gospodarzy, którzy umilili im czas spotkaniami, wyjazdami i innymi atrakcjami w czasie wolnym. Wszyscy mogli być uczestnikami życia rodzin bułgarskich poprzez spróbowanie ich tradycyjnej kuchni, sposobów prowadzenia domu czy też spędzania czasu wolnego.
Podczas tygodniowych warsztatów w Szkole „Yordan Yovkov” uczniowie zostali zapoznani z systemem edukacji w Bułgarii, który jest zbliżony do polskiego. Wszyscy uczestnicy mogli również wziąć udział w warsztatach i zajęciach przeprowadzonych m.in. przez psychologa, artystkę z dziedziny tradycyjnego rękodzieła bułgarskiego, tancerzy czy anglistki. Gospodarze i rodziny goszczące uczniów przygotowali potrawy w bułgarskim stylu. Zabawy i gry integrujące miały za zadnie usprawnić komunikację między młodzieżą nie tylko w sposób werbalny ale również niewerbalny.
Bułgarscy gospodarze sprawili również, że wizyta będzie niezapomniana dzięki wielu wycieczkom. Uczestnicy mogli zobaczyć „Sea garden”, czyli park przy morzu, gdzie brali udział w warsztatach z serii „Emotions and feelings”. W pamięci pozostanie „Komunikacja zwierząt i ludzi”, czyli wizyta w Delfinarium w Varnie. W Parku Ekologicznym uczniowie mogli zobaczyć jak przyroda komunikuje się z człowiekiem, a w Muzeum Archeologicznym uczniowie poznali sposoby komunikowania się naszych przodków od czasów prehistorycznych do średniowiecza. Wszystkie te atrakcje pozwoliły budować młodzieży nowe więzi i relacje usprawniając ich kompetencje językowe.
Wracając do Polski uczniowie przywieźli ze sobą bagaż nowych doświadczeń, relacji z młodzieżą z różnych części Europy, sposobów komunikowania się, wniosków i inspiracji do nauki zarówno języka angielskiego ale również chęci poznania kultur innych krajów… i to jest właśnie klucz do komunikacji!