Pierwsze miejsce Pauliny Borys w III Powiatowym Konkursie Gwary Śląskiej

15 kwietnia 2015 uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Itegracyjnymi nr 1w Lędzinach wzięli udział w III Powiatowym Konkursie Gwary Ślaskiej.

Szkołę reprezentowali: Paulina Borys (kl. 4a), Maria Wanot (kl. 4a), Natalia Chrostek (kl. 6b), Wiktoria Hachuła (kl. 6c), Paulina Wojtala (kl. 6c), Maciej Popiela (kl. 6c) i Jakub Wanot (kl. 6c). Uczestnicy konkursu zaprezentowali teksty gwarowe, przybliżające śląskie tradycje i obyczaje. Występy oceniało jury w składzie: prof. Helena Synowiec, dr. hab. Danuta Krzyżyk i pani Bernadeta Ficek.

I miejsce w II kategorii wiekowej (klasy 4-6) zdobyła Paulina Borys, która zaciekawiła i rozbawiła słuchaczy, opowiadając o stroju Ślązaczki. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dyplomy i upominki. Seredcznie gratulujemy!

Wizyta na Łotwie

W dniach 13 – 17 października 2014 odbyła się na Łotwie wizyta partnerska w ramach programu Comenius – projekt „Woda dla życia”. Spotkanie miało miejsce w nadbałtyckim mieście Ventspils oraz w szkole podstawowej w Targale, do której uczęszcza około 120 uczniów klas 1-9. Wzięło w niej udział 23 uczestników z 5 państw: Łotwy, Rumunii, Hiszpanii, Turcji i Polski. Polskę reprezentowali nauczyciele angażujący się na co dzień w zadania projektu oraz uczniowie wybrani na podstawie konkretnych osiągnięć. Wybór uczniów na wizytę został dokonany wg kryteriów, jakimi są m.in. stałe zaangażowanie w projekt, wyniki osiągnięte w konkursach, wzorowe zachowanie czy umiejętności komunikacyjne w języku angielskim. Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali przywitani przez nauczycieli i zakwaterowani w rodzinach ich goszczących.

Podczas wizyty w szkole w Targale zwiedzono budynek szkoły oraz sale lekcyjne. Uczestniczono w koncercie przygotowanym przez uczniów oraz wzięto udział w przeprowadzonej lekcji języka łotewskiego. Poznano także systemy ujęcia wody, oczyszczalnię wody oraz wytwórnię wody pitnej. W związku z realizacją projektu o wodzie wszyscy uczestnicy spotkania wybrali się również do pobliskiego aquaparku.

Nauczyciele mieli możliwość poznania historii miasta Ventspils, zwiedzając tutejszy zamek, a uczniowie brali udział w zajęciach w planetarium i obserwatorium. Następnie odbyło się spotkanie z władzami miasta, podczas którego zostały przedstawione informacje na temat łotewskiego systemu edukacji. Uczestnicy mogli też zobaczyć, w jaki sposób uczniowie w mieście Venstpils spędzają czas wolny korzystając z atrakcji wodnych. Późniejsza wyprawa łodzią umożliwiła lepsze poznanie portu oraz nadmorskiego krajobrazu miasta. W celu przełamania lodów uczniowie uczestniczyli w zabawach integracyjnych w szkole Targale.

Ciekawostką była wizyta w mieście Kuldiga, gdzie znajduje się najszerszy w Europie wodospad oraz jeden z najdłuższych mostów ceglanych, a także czynny zabytkowy młyn wodny. Dzięki przeprowadzonej w nim prelekcji, wszyscy mieli możliwość poznania sposobów wykorzystania wody w codziennym życiu. Uczestnicy mieli także okazję odwiedzić pobliską latarnię morską, z której rozpościerał się imponujący widok na Morze Bałtyckie. Można było porównać panoramę morza z perspektywy innego nadmorskiego kraju. Znalazł się również czas na wycieczkę na plażę i spacer brzegiem morza. Nauczyciele zwiedzili lokalny browar.

Ważnym punktem wizyty było posumowanie i wymiana produktów projektu, które zostały wykonane w ostatnich dwóch miesiącach. Były to ankiety, plakaty oraz prezentacje multimedialne na temat „Wpływu zmian klimatu na wodę na świecie i w naszych regionach”, które zostały zaprezentowane przez uczniów biorących udział w wizycie. Z analizy ankiet zostały wyciągnięte wnioski, które będą wdrożone podczas kolejnych miesięcy realizacji projektu. Ustalono także datę kolejnego spotkania w Turcji oraz plany i zadania na najbliższe miesiące.

Wszyscy koordynatorzy udzielili wywiadu dla lokalnej prasy, w której ukazał się artykuł na temat realizowanego projektu.

W ramach integracji uczniowie rozegrali mecz siatkówki z gospodarzami. Ostatnim punktem spotkania było zwiedzanie nadmorskiego muzeum związanego z życiem tutejszych rybaków, używanych przez nich łodzi i narzędzi jak również sposobu życia w przeszłości. Ostatniego dnia wizyty goście zwiedzili stolicę Łotwy – Rygę, podziwiali jej zabytki i obejrzeli znane miejsca.

Wizyta ta, była dla wszystkich wielkim wydarzeniem, które przybliżyło system edukacji na Łotwie oraz problemy dotyczące pozyskiwania i wykorzystywania wody w codziennym życiu na Łotwie. Zaowocowała nawiązaniem nowych znajomości oraz przyjaźni, była okazją do wymiany doświadczeń i możliwości porównania naszych szkół.

Wizyta odbyła się przy wsparciu finansowym uzyskanym z Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca oraz Komisja Europejska nie odpowiada za wykorzystanie tych informacji w jakikolwiek sposób.

Warsztaty w Wieliczce

W dniu 13.10.2014r. uczniowie klas VA i VC uczestniczyli w wycieczce do Wieliczki.

Zwiedzanie kopalni polegało na interaktywnym spacerze, w czasie którego uczniowie w formie zabawy zmierzyli się z pracami górnika. Na powierzchni założyli ubranie, pobrali lampę, pochłaniacz, oraz znaczek i przeszli szkolenie BHP. Następnie zjechali na dół kopalni, gdzie po otrzymaniu przydziału czynności, używali kilofa, przewozili sól na wózku, dokonywali pomiarów napięcia górotworu i stężenia metanu, posługiwali się mapą. Na zakończenie zajęć uczniowie zostali pasowani na górnika, na co otrzymali stosowny certyfikat.

Dzień Edukacji Narodowej

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej 15 października 2014 r. odbył się uroczysty apel. Podczas szkolnego koncertu życzeń uczniowie naszej szkoły dziękowali nauczycielom za ich trud i pomoc okazywaną im każdego dnia. Słownym podziękowaniom towarzyszyły muzyczne układy taneczne i piosenki wykonywane przez uczniów. Podczas uroczystości zarówno nauczyciele jak i uczniowie dobrze się bawili przy dźwiękach znanych piosenek. Organizacją koncertu zajęły się : p. B. Kowalska i p. J. Urbańczyk. Przepiękne układy taneczne powstały pod okiem : p. K. Adamczyk, p. U. Lech i p. B. Sielski, zaś twórczynią dekoracji była p. H. Musiał.

Pasowanie na ucznia

Dnia 7 października 2014 r. w naszej szkole odbyła się uroczystość „Pasowania na ucznia”. To niezwykle ważny dzień dla Pierwszoklasistów, ich wychowawców i rodziców. Uczniowie klas drugich wcielając się w rolę pszczółki, mrówki, sowy, lwa, konika polnego, psa wprowadzili Pierwszoklasistów w świat tajemnic szkoły. Obdarowali ich cennymi darami takimi jak: pracowitość, sumienność, cierpliwość, wytrwałość, mądrość, zabawę, odwagę, przyjaźń. Przygotowali dla nich również krótki pokaz taneczny. Po programie artystycznym odbyło się ślubowanie, po czym Pani Dyrektor pasowała wielkim ołówkiem wszystkich Pierwszoklasistów na uczniów. Dzieci swoim zachowaniem udowodniły, że są gotowe do przyjęcia w poczet uczniów szkoły. Po uroczystości był czas na wspólne fotografie oraz wręczenie pamiątkowych dyplomów. Po głównej uroczystości odbyły się spotkania z wychowawcami w klasach.