Zakończenie roku szkolnego 2016/2017

Po 10 miesiącach wytężonej pracy 23 czerwca na placu szkolnym Pani Dyrektor Anna Truty uroczyście zakończyła rok szkolny 2016/2017. Było to wyjątkowe zakończenie, ponieważ po raz pierwszy w historii szkoły nie żegnaliśmy absolwentów.

Świadectwa promocyjne otrzymało 457 uczniów. 252 to świadectwa klas I, II i III., 206 to świadectwa klas IV, V i VI. Wśród uczniów klas starszych aż 76 uczniów zasłużyło na świadectwo z wyróżnieniem.

Uczniowie z najwyższymi średnimi to: Paulina Borys kl. 6a – 5,91 (Paulina została dodatkowo laureatką wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z języka polskiego, który zwalnia ją z egzaminu na koniec klasy 8 i daje gwarancję przyjęcia do wybranej szkoły średniej), Emilia Dworak kl. 6b – 5.91 i Maciej Buchała kl. 5b – 5,82. Średnia szkoły wyniosła 4,34.

Najwyższe średnie ocen uzyskały klasy: 4b – 4,62; 6a – 4,58, 6b – 4,52.

Najwięcej świadectw z wyróżnieniem, bo aż 50% uzyskały klasy 4b i 5c.

Najwyższą frekwencję osiągnęła klasa 5b – 92,78%. 30% uczniów w klasach IV-VI uzyskało wzorowe oceny zachowania, a 26% bardzo dobre.

Najgrzeczniejszą klasa w roku szkolnym 2016/2017 była klasa 6a – 89 % uczniów tej klasy uzyskało wzorowe lub bardzo dobre zachowanie.

Realizacja innowacji pedagogicznej „Obraz, taniec i dźwięk – muzyka klasyczna w wyobraźni dziecka”

Od 1marca 2017 r. do 23 czerwca 2017 r. w klasie I b. była realizowana innowacja pt. „Obraz, taniec i dźwięk – muzyka klasyczna w wyobraźni dziecka”.

Uczniowie uczestniczyli w zabawach przy muzyce klasycznej z różnymi rekwizytami gdzie rozładowywali swoje napięcie psychofizyczne, relaksowali się, doświadczali radości. Również usprawniali czynności umysłowe takie jak: koncentrację, pamięć, uwagę, szybkie myślenie. Był między innymi taniec gumowych piłek do utworu „Dla Elizy” F. Chopina. Uczniowie układali kompozycje kwiatowe w rytm muzyki. Były zabawy ze wstążką, lusterkiem, światłem i piórkiem.

Efektem końcowym tych zajęć był występ uczniów dla swoich rodziców podczas Dnia Rodziny, Festynu Szkolnego gdzie zaprezentowali tańce i zabawy do muzyki klasycznej. Po każdych zajęciach z muzyką klasyczną uczniowie umieszczali w „Domku uczuć” obrazki z pozytywnymi emocjami i relacjami międzyludzkimi (uśmiech, radość, szczęście, zadowolenie, sympatia) oraz ustawiali „Uśmiechnięte jabłuszka”. Zawsze wybierali pozytywne emocje.

Zdrowe i bezpieczne wakacje

W końcowych dniach roku szkolnego uczniowie klasy pierwszej 1b podczas zajęć dydaktycznych rozmawiali na temat zbliżających się wakacji. Nie wszyscy spędzają wakacje w ten sam sposób. Jedni wybierają się na plażę, inni w góry, niektórzy miło spędzają czas na szkolnym boisku. Nie ma znaczenia, gdzie kto będzie przebywał. Ważne, żeby wakacje były czasem pełnym radości dlatego też uczniowie przygotowali w „fotograficznym” skrócie gazetki promujące bezpieczne i ciekawe sposoby spędzania wolnego czasu. Każda strona zawierała inny materiał. Były to strony z ciekawymi miejscami w okolicy, które warto odwiedzić, zasady bezpiecznego spędzania wolnego czasu, sekcja dotycząca gier i zabaw.

Urszula Lech

Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego FOX 2017

Mamy zaszczyt ogłosić, że w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego FOX 2017 nasi uczniowie zdobyli bardzo wysokie lokaty.

Aleksandra Kaczmarczyk z klasy IVb uzyskała poziom dobry, natomiast Jan Chudzikowski z klasy Va uzyskał poziom bardzo dobry.

Gratulujemy i zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnej edycji konkursu w przyszłym roku.

Akcja czytelnicza ,,Jak nie czytam, jak czytam”

Uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej z O.I. nr 1 przyłączyli się do akcji ustanowienia rekordu Polski masowego czytania.

Wszystkie dzieci z książką w ręku spotkały się na boisku szkolnym. Po krótkim apelu, na którym odczytano sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego „Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1” oraz zaśpiewano dwie piosenki : Ewy Bem „Piosenka o książce” oraz Marii Szreder „Podróż do krainy bajek”, wszyscy uczniowie wzięli udział w demonstracji swoich zainteresowań książką i ułożyli z siebie napis CZYTAMY! Następnie w wybranym przez siebie miejscu obok szkoły każdy miał okazję przeczytać fragment przyniesionej przez siebie książki.

Spotkanie z Bratkiem

Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w spotkaniu z Bratkiem w ramach kampanii społecznej „Mamy mocne strony – razem możemy więcej”. Celem kampanii jest pokazanie dzieciom, że ich siłą są mocne strony, a nie różnice. Bratek wskazuje dzieciom drogę, która prowadzi od mocnych stron do poczucia własnej wartości, wzajemnego szacunku i akceptacji. Jeżeli dzieci nauczą się doceniać siebie, będą też szanować innych oraz łatwiej radzić sobie z nowymi wyzwaniami.

Warsztaty edukacyjne w oczyszczalni ścieków Lędziny-Ziemowit

W czerwcu klasy czwarte uczestniczyły w warsztatach ekologicznych w Oczyszczalni Ścieków w Lędzinach. Uczniowie zobaczyli obiekty znajdujące się na terenie zakładu oraz poznali procesy, które zachodzą podczas oczyszczania ścieków. Zajęcia prowadzone w naturalnym środowisku wzbogaciły wiedzę czwartoklasistów na temat przyrody i ochrony środowiska.

Warsztaty charakteryzacji

7 czerwca uczniowie klas szóstych i klasa 5c uczestniczyli w bardzo ciekawych warsztatach na temat charakteryzacji. Zajęcia prowadzili aktor oraz charakteryzatorka z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej.

Zajęcia z pierwszej pomocy dla uczniów klas drugich

W czwartek 8 czerwca do klasy 2e i 2c naszej szkoły przyszli gimnazjaliści z panią Aliną Bielec z Gimnazjum nr 1, by przeprowadzić warsztaty z zakresu pierwszej pomocy. Nasi uczniowie obejrzeli krótką prezentację na temat sposobu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, a później wcielając się w ratowników ćwiczyli udzielanie pierwszej pomocy na fantomach. Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie uczniów, którzy dzielnie ćwiczyli sposób układania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej oraz sposób udzielania pomocy osobie nieprzytomnej w różnym wieku. Na zakończenie warsztatów za zaangażowanie uczniowie otrzymali dyplom małego ratownika. Mamy nadzieję, że te warsztaty to ziarenko, które padając na dobry grunt szybko zaowocuje w postaci właściwych reakcji uczniów na pewne wydarzenia w życiu codziennym.

Klasa 2e w Pszczynie

We wtorek 6 czerwca klasa 2e w ramach rodzinnej wyprawy była na wycieczce w Pszczynie. Wycieczka miała bardzo bogaty program. Najpierw uczniowie mieli okazję jechać z Tychów do Pszczyny pociągiem zbierając nowe doświadczenia. Po dotarciu do Pszczyny zwiedziliśmy Skansen Wsi Pszczyńskiej poznając dawne budynki gospodarskie, wyposażenia wnętrz, stary sprzęt oraz narzędzia. Następnie bawiliśmy się w podchody w parku zamkowym. Po drodze wykonywaliśmy znalezione w listach zadania. Idąc wg znaków i wskazówek dotarliśmy do zagrody żubrów na zajęcia edukacyjne „Tropem żubra”. Po spotkaniu z żubrami i obserwacjach przyrodniczych ruszyliśmy do rynku na zasłużone lody. Wyprawa była bardzo pouczająca i dla większości z nas pełna nowych przeżyć i doświadczeń. Będąc z naszymi bliskimi nawet mocny i szybki żubr nie był dla nas straszny.

Spotkanie autorskie z panem Waldemarem Cichoniem

6 czerwca 2017 roku już po raz drugi Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 gościła pana Waldemara Cichonia, twórcę bardzo poczytnych książeczek dla dzieci, których bohaterem jest kotek Cukierek. Tym razem autor zaprezentował swoją najnowszą książkę pt. ,,Skrzat”. Uczniowie klasy 2c przygotowali piękne domki dla skrzata.

Dzieci miały okazję zapoznać się z warsztatem pisarskim autora, zakupić książeczkę oraz zdobyć autograf. Zadawały także mnóstwo pytań, na które pan Waldemar chętnie odpowiadał. Dzieci dowiedziały się, że książka ,,Cukierku, ty łobuzie” będzie od września ich lekturą szkolną.

Noc w szkole

Szkolny samorząd w ramach świętowania Dnia Dziecka przygotował w tym roku program pod nazwą ,,Noc w szkole”.  Z piątku na sobotę 02 – 03 czerwca 2017 r. uczniowie z klas od I do VI  pod opieką nauczycieli: p. Anny Truty, p. Iwony Borys, p. Elżbiety Ostrowskiej, p. Moniki Kraczla, p. Elżbiety Górniok, p. Iwony Mrzygłód, p. Dominiki Juda, p. Edyty Kaczmarczyk p. Beaty Kusak spędziła noc w szkole.  Po pierwszych okrzykach zachwytu i radości wyrażonej licznymi piskami przystąpiliśmy do przygotowania miejsc do spania. Naszą „sypialnią” była sala gimnastyczna.

Taka noc w szkole, to doskonała okazja do lepszego poznania naszych wychowanków, a dla nich okazja do głębszej integracji, przełamywania różnorodnych barier, umacniania więzi. Zabawy były tak pomyślane i zaplanowane, by pokazać dzieciom, że najbardziej owocna i najważniejsza jest współpraca i konstruktywne działanie wszystkich dzieci. Przy szybkim podejmowaniu decyzji znikają wszelkie bariery. Aby wykonać zadanie, potrzebna jest współpraca. Więzi rodzą się same.

Zajęcia miały formę podchodów. Dzieci podzielone na drużyny szukały zadań rozmieszczonych w różnych miejscach szkoły, wspólnie je rozwiązywały świetnie się przy tym bawiąc. Były to zadania z matematyki, języka polskiego, angielskiego i przyrody. Dużą atrakcją były bonusowe zadania ruchowe, sprawnościowe, manualne i na wesoło wykonywane na czas w obecności nauczyciela. Dzieci aktywnie bawiły się do godziny 23.00. Wspólna noc na sali gimnastycznej na karimatach, materacach i w śpiworach zakończyła się pobudką ok. 6.30. Gimnastyka poranna i wspólny taniec zakończyły pierwszą (i nie ostatnią) noc w szkole.

Wszyscy świetnie się bawili. Serdecznie dziękujemy za wspólnie spędzony czas!

Spektakl profilaktyczny

W szkole odbyły się spektakle profilaktyczne dla klas I – III oraz IV – VI pt. „Ołowiany żołnierzyk”, przedstawione przez aktorów Teatru „Epidemia” z Bierunia Starego w formie pantomimy. Celem spektaklu było przybliżenie i uświadomienie uczniom ważności tolerancji w życiu człowieka oraz niesienia pomocy osobom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych. O tym, że każdy z nas jest inny, nie muszę nikogo przekonywać. To widać, nawet wtedy, gdy obok siebie siedzą tylko dwie osoby. Różni nas sposób ubierania się, gust muzyczny, hierarchia wartości. Różnimy się płcią, kolorem włosów, pochodzeniem. I choć nie powinno to nikomu przeszkadzać, niektórzy nie potrafią zaakceptować inności drugiego człowieka. Niejednokrotnie zapominamy o tym, iż nie liczy się to co kto ma, kim jest, jak wygląda, ale ile z tego może podarować drugiemu człowiekowi. Serce i dusza jest odzwierciedleniem człowieka. Podanie pomocnej ręki drugiemu człowiekowi nic nie kosztuję, natomiast brak tej pomocy może kosztować bardzo wiele. Zranionej duszy nie da się odkupić ani ubrać w piękne odzianie dlatego bardzo ważną i jakże istotną rzeczą jest mieć oczy, serce i duszę otwartą na drugiego człowieka. „Ołowiany żołnierzyk to niekonwencjonalna opowieść o infantylnym , ale jakże szczerym życiu zabawek. Tytułowy bohater ma wrażliwe i romantyczne serce, które dodaje mu odwagi do stawiania czoła trudnemu przeznaczeniu oraz niesienie pomocy tym, którzy jej potrzebują. Uczniowie z wielkim zaciekawieniem i skupieniem obserwowali kolejne losy bohaterów spektaklu.

Organizatorzy: pedagog szkolny, pedagog specjalny

Konkursy profilaktyczne o tematyce uzależnień

W szkole odbyły się konkursy związane z tematyką uzależnień dla klas I- III oraz dla klas IV-VI.

Celem konkursów było:

  • Dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających.
  • Propagowanie wiedzy na temat szkodliwości uzależnień.
  • Poszerzenie wiedzy na temat wpływu zdrowego stylu życia na zdrowie, sprawność intelektualną i kondycję fizyczną.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania psychologicznych cech uzależnienia. 
  • Propagowanie życia bez nałogów.
  • Skłanianie uczniów do zachowań asertywnych.
  • Rozwijanie ekspresji twórczej.

W klasach I-III konkurs polegał na zrobieniu gazetki klasowej pt. „ Szanuj zdrowie, używkom powiedz Stop” . Uczniowie wykazali się duża kreatywnością oraz inwencją twórczą.

Laureatem konkursu została kl. II a.

W klasach IV-VI konkurs polegał na rozwiązaniu testu pt. „ Zdrowie to podstawa, uzależnieniom powiedz Stop” składającego się z 16 zadań. Dwa zadania były zadaniami otwartymi, jedno polegało na uzupełnieniu zdań odpowiednimi wyrazami oraz 14 zadań jednokrotnego wyboru. W konkursie wzięło udział 49 uczniów. Uczniowie wykazali się duża wiedzą związaną z tematyką uzależnień.

LAUREACI KONKURSU:

  • MIEJSCE I – Emilka Charmuszko kl. V c
  • MIEJSCE I – Szymon Dudek kl. V c
  • MIEJSCE II – Paulina Borys kl. VI a
  • MIEJSCE III – Oliwia Dominas kl. V c

WYRÓŻNIENIA:

  • Mateusz Walasek kl. VI b
  • Emilia Dworak kl. VI b
  • Julia Nowok kl. V c

Organizatorzy : pedagog szkolny, pedagog specjalny

Z wizytą w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie

30 maja klasy: 3a, 3b i 3c odbyły niezwykłą podróż do skansenu w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie. Uczniowie zobaczyli jak wyglądało dawniej życie w wiejskich chatach z terenu Górnego Śląska. Obejrzeli dawną szkołę i porównali, czym ona różni się od współczesnej. Dowiedzieli się, do czego służy łupkowa tabliczka, kałamarz i worek z grochem. Dzieci odkryły też tajemnice starego wiatraka i młyna wodnego. Poznały legendę o młynie i wiatraku oraz utopku. Dowiedziały się, jak powstaje mąka i poznały jej nietypowe zastosowanie. Wycieczkę dzięki sprzyjającej aurze możemy zaliczyć do bardzo udanych.

Projekt „My, oni i pies”

29 maja uczniowie klasy 6B odwiedzili młodszych kolegów z 3 B. Spotkanie odbyło się w ramach realizowanego w kl. 6B projektu „My, oni i pies”, który ma na celu min. integrację z osobami niepełnosprawnymi. Najpierw wybrani starsi uczniowie odczytali wiersz Wandy Chotomskiej i Wacława Bisko pt. „Pies  z ulicy Bałamutów”, a następnie wykonano plakaty  na podstawie cytatów wybranych z utworu. Uczniowie bardzo szybko złapali wspólny kontakt, czego efektem było pięć oryginalnych prac.

„Czytam! Lubię to!”

29 maja 2017 roku w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki odbył się konkurs pięknego czytania pod hasłem „Czytam! Lubię to!”. W konkursie brały udział trzy lędzińskie szkoły: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Chrystiana Ruberga, Zespół Szkół oraz Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 im. Karola Miarki. Każda szkoła w drodze eliminacji wyznaczyła sześciu wspaniałych mistrzów pięknego czytania. Od samego rana uczniowie z klas I – III walczyli o laur zwycięzcy. Jury miało bardzo trudne zadanie. Pod długich obradach wyznaczyło laureatów w klasach I, II i III.

W klasach pierwszych:

Miejsce I – Hlawsa Wojciech – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Miarki
Miejsce II – Hojcz Fabian – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Chrystiana Ruberga
Miejsce III – Ziegler Radosław – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Miarki

Klasy drugie:

Miejsce I – Czarnynoga Hanna – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Miarki
Miejsce II – Szostak Jakub – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Miarki
Miejsce III – Szwajnoch Julia – Zespół Szkół

Klasy III:

Miejsce I – Górecka Martyna – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Chrystiana Ruberga
Miejsce II – Kapica Wiktoria – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Miarki
Miejsce III – Łuczak Karolina- Zespół Szkół

W konkursie tym każdy otrzymał dyplom oraz zakładkę do książki. Nagrody książkowe dla laureatów oraz poczęstunek były sponsorowane przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1. Zakładki uczniowie otrzymali od pomysłodawczyni konkursu Pani Moniki Kraczla.

Serdecznie podziękowania dla Rady Rodziców oraz Pani Lucyny Matyja za pomoc w organizacji konkursu „Czytam! Lubię to!” składa organizator Pani Monika Kraczla.