Zbiórka lektur dla biblioteki szkolnej

Jeśli masz książki z poniższej listy lektur i możesz podarować je bibliotece – zrób to! Zostaw ślad po sobie!

Lista lektur dla klas I-III zgodnie z nową podstawą programową:

  • „Baśnie” (do wyboru) Hansa Christiana Andersena,
  • „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek,
  • wiersze ze zbioru „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy,
  • „Zaczarowana zagroda” Czesława Centkiewicza,
  • „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia,
  • „Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Fraczek,
  • „Oto jest Kasia” Miry Jaworczakowej,
  • „Detektyw Pozytywka” Grzegorza Kasdepke,
  • „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?” Leszka Kołakowskiego,
  • „Dziewczynka z parku” Barbary Kosmowskiej,
  • „Karolcia” Marii Krueger,
  • „Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren,
  • „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugh Loftinga,
  • „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza,
  • „Asiunia” Joanny Papuzińskiej,
  • „Kapelusz Pani Wrony” Danuty Parlak,
  • „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
  • „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej,
  • „Drzewo do samego nieba” Marii Terlikowskiej,
  • „Wiersze dla dzieci” Tuwima,
  • „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśniach i legendach” Barbary Tylickiej,
  • „Najpiękniejsze wiersze” Danuty Wawiłow,
  • „Afryka Kazika”
  • „Dziadek i niedźwiadek” Łukasza Wierzbickiego.

Lista lektur obowiązkowych dla klas IV-VI:

  • „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy,
  • komiks „Kajko i Kokosz. Szkoła latania” Janusza Christy,
  • „Mikołajek” (wybór opowiadań) Rene Gościnnego i Jean-Jacquesa Sempe,
  • „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika,
  • wybrane bajki Ignacego Krasickiego,
  • „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” Clive’a Staplesa Lewisa,
  • „Powrót taty”, „Pani Twardowska”, „Pan Tadeusz” (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego) Adama Mickiewicza,
  • „Chłopcy z Placu Broni” Ferenca Molnara,
  • „Katarynka” Bolesława Prusa,
  • „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego,
  • „Hobbit, czyli tam i z powrotem” Johna Ronalda Reuela Tolkiena,
  • „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza
  • „Mazurek Dąbrowskiego” Józefa Wybickiego
  • wybrane mity greckie (w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce),
  • Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, miłosiernym Samarytaninie),
  • wybrane podania i legendy polskie (w tym o Lechu, Piaście, Kraku i Wandzie),
  • wybrane baśnie polskie i europejskie (w tym „Kopciuszek” Charlesa Perraulta i „Bajka o rybaku i rybce” Aleksandra Puszkina),
  • wybrane wiersze Władysława Bełzy, Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Słowackiego, Leopolda Staffa, Tuwima, ks. Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.

Lista lektur uzupełniających dla klas IV-VI:

  • „Kapelusz za 100 tysięcy” Adama Bahdaja,
  • „Tajemniczy ogród” lub inna powieść Frances Hodgson Burnett,
  • „Alicja w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla,
  • „Trzej muszkieterowie” Aleksandra Dumasa,
  • „Skarb Troi” Olafa Fritsche,
  • „Księga dżungli” Josepha Rudyarda Kiplinga,
  • „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka,
  • „Skrzynia Władcy Piorunów” Marcina Kozioła,
  • „Cudowna podróż” Selmy Lagerlof,
  • „Cyberiada” (fragmenty) Stanisława Lema,
  • wybrana powieść Kornela Makuszyńskiego,
  • „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki,
  • „Winnetou” Karola Maya,
  • „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery,
  • wybrana powieść Małgorzaty Musierowicz,
  • „Pajączek na rowerze” Ewy Nowak,
  • „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego,
  • „Biały Mustang” Sat-Okha, „Janko Muzykant” Sienkiewicza,
  • wybrana powieść Alfreda Szklarskiego,
  • „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina,
  • wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.) oraz inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela

Lista lektur obowiązkowych dla klas VI-VIII:

  • „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa,
  • „Zemsta” Aleksandra Fredry,
  • wybór fraszek, pieśni i trenów (w tym tren I, V, VII, VIII) Jana Kochanowskiego,
  • „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
  • „Żona modna” Ignacego Krasickiego,
  • „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, II część „Dziadów”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość) Mickiewicza,
  • „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery,
  • „Quo vadis” i „Latarnik” Sienkiewicza,
  • „Balladyna” Słowackiego,
  • „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego,
  • Artysta” Sławomira Mrożka,
  • „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż) Melchiora Wańkowicza,
  • wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lista lektur uzupełniających dla klas VI-VIII:

  • „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty) Mirona Białoszewskiego,
  • wybrana powieść kryminalna Agathy Christie,
  • „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera,
  • „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya,
  • „Pozłacana rybka” Barbary Kosmowskiej,
  • „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty) Jana Pawła II,
  • „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum,
  • „Krzyżacy” Sienkiewicza,
  • „Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta,
  • „Monte Cassino” (fragmenty) Wańkowicza,
  • „Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945” (fragmenty) Karoliny Lanckorońskiej lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.